2019. október 1., kedd

Magyarország, Balaton - 1. rész - Zamárdi, Tihany és Siófok

2019/06/25-2019/06/30.

Nyaralás a Balatonon

Ritkán utazunk úgy valahova, hogy szó szerint csak nyaralunk és pihenünk, de néha ilyet is kell. Nyári hazautazásunk során pár napot a Balatonon töltöttünk, ami főleg strandolással és pihenéssel telt.

1. nap

Megérkezés Zamárdiba, strandolás

Zamárdiban foglaltam szállást, AirBnB-n, közel a strandhoz, ez nagyon fontos volt, hogy ne kelljen mindig autóval mennünk, hanem gyalog le tudjunk sétálni. Egy teljes lakást foglaltunk, ha több napra megyünk, jobb szeretjük, ha az egész kéró a miénk. A ház nagyon szép volt, ízlésesen berendezett, a hölgy pedig nagyon kedves és segítőkész volt. Elmondta mit hol találunk a közelben.

Miután elfoglaltuk a szállást, le is néztünk a strandra, hiszen kora délután volt még és előttünk állt a fél nap, ráadásul iszonyatosan meleg volt kint. Kb. 5 perc alatt a parton voltunk, azon a részen kevés ember volt, mindenki lejjebb húzódik a központba, ahol vannak éttermek, fagyizók meg minden. Mi is lejjebb mentünk, mert amúgyis éhesek voltunk, jó lett volna enni valamit. A strand központja onnét még kb. 10 perc, de az sem volt messze.

Dolmányos varjú

Séta a központ felé

A központi rész a Balaton szíve tér. Szétnéztünk miket árulnak a büfékben és ettünk egy palacsintát. Nagyon finom volt.

A víz hőmérséklete hasonló volt, mint a tengervizeké, nem volt túl meleg, de nagyon hideg se. Ma én kihagytam a fürdést, inkább csak napoztam, úgyis rámfért egy kis barnulás. Találtunk egy kis koktélos bódét, aminek nagyon megörültünk, mert imádjuk a koktélokat. Megkóstoltuk a Tequila sunrise-t, amit már én is kevertem itthon, kíváncsi voltam mennyivel másabb. Ízre hasonló volt, páromnak rögtön ez lett a kedvence.

A Balaton szive tér neve a Balatoni Játszadalom rendezvény során a vízben sok száz ember kézfogásával évente létre jövő szívre utal. Tervezője, Szentkúti Kiss Gábor ebből merített ihletet. A szív eszméhez jól illik a szobor kövének vöröses színe, és ugyancsak tudatos választásnak eredménye, hogy a térkő bazalt, hiszen ez is jellegzetes balatoni természeti kincs. A szobor gyakran fényképezett turisztikai látványosság.

Balaton szive szobor

A naplemente nagyon szép volt, néhány képen meg is örökítettük:

Este visszasétáltunk a szállásra. A meleg éjszaka szinte elviselhetetlen volt, egyikőnk sem tudott aludni, meg is beszéltük, hogy másnap beszerzünk egy légkondit, mert az sajnos nem volt a házban, illetve csak a nappaliban, de annak a szobában nem volt semmilyen hatása.

2. nap

Tihany

A mai nap elmentünk egy kicsit csavarogni. A választás Tihanyra esett, mert a Tihanyi apátság nagyon híres és én még nem láttam, ráadásul a város is nagyon szép. Sajnos napon legalább 40 fok volt ma is, ez kissé elvette a kedvünket a városnézéstől, emiatt rövidre fogtuk a kiruccanást.

Reggel megvettük a légkondikat, összeszereltük, majd megreggeliztünk és délelőtt elindultunk Tihanyba. Komppal is lehet menni, úgy rövidebb, de mi nem akartunk kompozgatni, úgyhogy autóval mentünk a hosszabbik úton. Az apátság közelében parkoltunk, ami fizetős volt, ha jól emlékszem 400 Ft óránként. Innét sétáltunk vissza az apátsághoz.

Tihany a Balatonba nyúló Tihanyi-félszigeten található, mely Magyarország egyik legszebb fekvésű települése, bővelkedik látványos táji és természeti adottságokban.

Városnéző kisvonat

Tihany legjelentősebb épületegyüttese a dombtetőn álló Tihanyi apátság. 1055-ben alapította I. András király, akinek a síremléke a romantikus stílusú altemplomban található; alapítólevele az egyik legrégebbi magyar nyelvemlék. A ma látható, 1752-ben felépült barokk stílusú kéttornyú templom a település jelképévé vált.

Tihanyi apátság

Szobor az apátság épületén

Mielőtt bementünk volna az apátságba, szétnéztünk a környékén, ahonnét gyönyörű kilátás nyílik a Balatonra, valamint néhány szobrot is megfigyelhettünk.

I. András király és Anasztázia királyné szobra

Kilátó

A nagy meleg miatt nem időztünk sokat, megvettük a jegyeket az apátságba és bementünk, ott legalább hűvös volt.

A barokk monostorban, a szerzetesi élettel összhangban, egyszerű cellákat alakítottak ki. Reprezentatív megformálású volt a déli szárny földszintjén a refektórium (szerzetesi ebédlő), és az emeleten a könyvtár. A refektórium boltozatát stukkó keretbe foglalt falképekkel díszítették, amelyek bencés rendi és Árpád-házi szenteket és magyarországi uralkodókat ábrázoltak.

Először azt hittük, hogy csak egy terem van, de aztán az egyik ott dolgozó hölgy útba igazított, hogy ha lemegyünk a lépcsőn, ott további látnivalók vannak.

Az ebédlő

Az apátság legutolsó helyisége egy ajándékbolt volt, ahol megkóstoltuk a levendulás csokit, ugyanis Tihany a levendulamezőkről is híres. A levendula ízéért és illatáért eddig sem voltam oda túlságosan, de ez a csoki szörnyű volt. Ezután visszamentünk a parkolóba, de közben sokat fényképeztünk.

Még maradtunk egy kicsit Tihanyban, de lementünk a tihanyi Balatonpartra, egy központi részre. Ott beültünk az egyik étterembe és koktélt /piña colada/ és palacsintát rendeltünk. Utána elmentünk sétálni egyet a környéken. A párom régen mindig ezen a részen nyaralt, úgyhogy ő most nosztalgiázott.

Itt koktéloztunk

Visszamentünk Zamárdiba és lementünk a strandra. A délután többi részét ott töltöttük.

A Balaton szive

Este felmentünk a Kő-hegyen található kilátóhoz, ami gyalog kb. fél órányira volt. Azt mondták nagyon szép onnét a kilátás és szép időben az egész Balaton belátható, de mire felértünk korom sötét lett, úgyhogy a városi fényeken kívül nem sokmindent láttunk.

Az esti séta nagyon kellemes volt, csak ne lett volna annyi szúnyog. Befújtuk magunkat szúnyogirtóval a séta előtt, de még így is volt amelyik odamerészkedett hozzánk. A mai nap is kellemesen telt, élveztük a nyaralást.

3. nap

Strand, napfény

A mai nap főleg strandolással telt, este megint elkaptunk egy szép naplementét. Estefelé kissé feltámadt a szél, de a levegőt alig hűtötte le. A Balaton vize is elkezdett háborogni.

4. nap

A nyaralás meghosszabbítása

Valójában ma lett volna az utolsó napunk, de arra gondoltunk, hogy meghosszabbítjuk még 3 nappal, ennyi még belefért az időnkbe. 2 nappal ezelőtt sikerült foglalnom szállást, ezúttal a Booking.com-on. Volt egy hatalmas szobánk, amiben volt egy kis konyha és fürdőszoba is, tehát itt is megvolt minden, ami kell. Reggel 10 óra környékén költöztünk ki az előző helyről, elbúcsúztunk a házigazdától és átadtuk neki a kulcsokat. A másik helyre viszont csak délután lehetett beköltözni, úgyhogy addig átruccantunk Siófokra szétnézni.

Siófok

Siófok a Balatonpart legnagyobb városa és legnépszerűbb üdülőhelye. A vasútállomásnál parkoltunk le egy fizetős parkolóban, innét indultunk egy rövidebb sétára a városban.

A Vasútállomás épülete

Az állomás bejárata

A Merengő kislány szobra

Háborús emlékmű

Fő tér

Siófok leglátványosabb épülete a Fő téren álló és 1912-ben épült Víztorony. A toronynak kezdetben tényleg a vízellátásban volt nagy szerepe. A 2. világháború idején már nem üzemelt, ekkor a németek tüzérségi megfigyelő állomásának adott helyet, majd egy páncéltörő ágyú lövedéke megrongálta. Később helyreállították és újra vizitoronyként működött, egészen a 70-es évekig. Ma kilátóként és interaktív élményközpontként működik.

Vizitorony

A Vizitorony lábánál található gróf Széchenyi István szobra, melyet egy kör alakú szökőkútban helyeztek el. A nagyméretű bronz és krómacél szobor a grófot a Balaton első gőzhajóján, a Kisfaludyn állva ábrázolja, hiszen Széchenyi István a Balatoni Gőzhajózási Társaság alapítója és örökös elnöke.

Gróf Széchenyi István szobra

Római Katolikus Plébániatemplom

A Vasútállomás előtt áll a Millenium park, mely nagyszerű pihenési és sétállási lehetőséget biztosít a városlakók és a látogatók számára. Korábban Baross park néven volt ismert. A parkban több szobor is található.

A Zuhanyzó nő korábban a siófoki pályaudvar peronjának díszeként fogadta az utazókat, és akkoriban valóban zuhanyozott, hiszen eredeti helyén egy szögletes formájú medencében állt és egy szökőkútból víz spriccelt a hátára. A pályaudvar átalakítása miatt elbontották az eredeti helyéről, majd a Millennium parkban lett felállítva, ugyan dísze a parknak, de értelmezhetetlen a szökőkutas medencétől távol álló, vízre váró meztelen női alak. Pedig talán a jelenlegi helyén is könnyen kivitelezhető lenne a szobor eredeti ötletessége.

A Zuhanyzó nő szobra

A Vízparton c. szobor központi témája egy formás alkatú nő, aki egy kis szökőkutas medence közepén pózol.

Vízparton

3 óra környékén visszamentünk Zamárdiba, hogy bejelentkezzünk az új szállásunkra. Nem volt könnyű megtalálni, valahogy eléggé el volt dugva. Nagy nehezen sikerült, a szállásadónk gyorsan elmutogatott nekünk mindent. Volt egy medence is, de pont a másik oldalt, ahol épp vendégek voltak, akik birtokba vették, és láttuk rajtuk, hogy nem szívesen osztoznának rajta senkivel, pedig a szállásadónk mondta, hogy nyugodtan használhatjuk. Mindegy, nem görcsöltünk rajta, inkább lementünk a partra.

5. nap

Siófok

A mai nap visszamentünk Siófokra, mert előző nap csak végigszaladtunk rajta. Ma megnéztük a strandot is.

Itt parkoltunk

A város partvonala két szakaszra osztható. A Sió csatornától nyugatra fekvő szakasz Ezüstpart néven ismert, keletre pedig az Aranypart található. A szállodák nagy része és a város szórakoztató központja, a Petőfi sétány az Aranyparton található. A sétány mentén helyezkedik el a fizetős Nagystrand, amely jelenleg a Coke Club nevet viseli. Kicsit tovább haladva keletre található a szabadstrand, amely kilométereken keresztül egészen Szabadifürdőig húzódik. Az Ezüstpartot inkább egy-két szintes nyaralók és panziók uralják, ott végig szabadstrand van a partvonal mentén.

A Kavicsot tartó meztelen fiú szobra a vasútállomáson található.

A kis kiruccanás után visszamentünk Zamárdiba és a nap hátralevő részében strandoltunk és napoztunk és persze a koktélozás sem maradhatott ki.

Margó Ede szobra, Zamárdi

Koktélozás

A hajó formájú asztal székekkel, háttérben a koktélos bódéval

A szállásunk felé

A szállásunk kívülről

Este elmentünk enni a Tölgyfa étterembe, ami félig kocsmaként is működött. Az étel nem volt a legjobb választás, valami paradicsomos oldalast kértem, de nekem nagyon savanyú volt.