2020. november 7., szombat

Magyarország - Hévíz - 1. nap

2020/07/20 - 2020/07/23.

Hévíz és környéke

A Balatonpartra szerettünk volna lemenni pár napra, mint tavaly, de a koronavírus miatt szinte az utolsó napokig bizonytalan volt, hogy haza tudunk-e utazni, így amikor oda jutottam, hogy mostmár le lehet foglalni a szállást, addigra a Balatonon az összes baráti áron lévő szállások elkeltek, már csak a méregdrágák maradtak. Így hát hosszas keresgélés után arra jutottunk, hogy Hévízen foglalunk, ahol nagyon jó árban találtunk apartmant. Kissé távolabb van a Balatontól, de autóval bármikor le tudunk menni és Hévízről amúgyis azt mondják, hogy Magyarország egyik legszebb városa.

1. nap

Városnézés Hévizen

Reggel 7 óra környékén indultunk, a frissítő megállókkal együtt kb. 4 és fél óra volt az út. Egyenesen a szállásra mentünk. Nem volt nehéz megtalálni, csak kicsit zavaró volt, hogy az egymást érő kiadó apartmanok cégtábláinak helyéről sokszor nehéz volt megállapítani, hogy melyik házhoz is tartozik. Mi a Tislerics Apartmanban foglaltunk. A kocsit leparkoltuk a ház előtt, nem akartunk beállni az udvarra, amíg nem tudtuk, hogy egyáltalán jó helyen vagyunk-e. Az udvar végében bekopogtunk és kijött a házigazda. Minden rendben volt, abban az apartmanban voltunk, ahova foglaltunk. Kitöltöttük a papírokat és a barátságos házigazda körbevezetett minket a szállásunkon. Nagyon meg voltunk elégedve mindennel, szép, tágas és tiszta volt.

Nagyon éhesek voltunk, úgyhogy megkérdeztük a házigazdát nem tud-e valami jó és olcsó éttermet a közelben. Természetesen tudott. Miután gyorsan felvittük a cuccainkat a kocsiból, egyenesen az általa ajánlott étteremhez sétáltunk. Nem volt messze, alig 10 perc alatt ott voltunk. A Teri mama vendéglője névre hallgat az étterem. Mondtuk nekik, hogy a Tislerics apartmanban szálltunk meg, mert így kaptunk kedvezményt, 10 vagy 20 százalékot, már nem emlékszem pontosan. Nem tudtunk dönteni, úgyhogy egy tálat választottunk, amin többféle magyaros étel is volt, csak a marhahús helyett kértünk inkább többet a csirkehúsból. Nem volt rossz, de azért ettünk már jobbat is. Mindenesetre nagyon jól laktunk és teli gyomorral sétáltunk vissza az apartmanba.

Egy kis pihenő után elindultunk várost nézni. Az utcába, ahol volt a szállásunk szinte végig üdülőházak voltak, tipikus nyaralóövezet hangulat uralkodott.

Az első említésre méltó látnivaló a Honvéd és az Erzsébet királyné utcák kereszteződésében, a Majerik Gyógyszálló bejáratánál kiállított MÁV 326, 369 pályaszámú gőzmozdonyának torzója. A mozdony 1883-ban készült és 2002-be került jelenlegi helyére.

Gőzmozdony

Városnéző vonat

A Deák Ferenc tér szépen ki van építve, nevét a közepén álló Deák Ferenc szoborról kapta.

Deák Ferenc szobor az első független magyar kormány igazságügyi miniszterének és a haza bölcsének állít méltó emléket. A szobrász séta közben ábrázolja őt.

Deák szobor

A Deák tér és a szobor

A Hévizi Gyógytó egy természetvédelmi területen fekszik, legnagyobb látványossága maga a tó. Ez Európa legnagyobb gyógyhatású melegvizes tava. A tőzegmedrű forrástó vizét a 38 méter mély Hévizi forrásbarlangból feltörő 38 fokos vízhozam táplálja. Ősszel és télen valamivel langyosabb, 24-26 fokos a vize.

A tófürdő egyik bejárata

A park felőli bejárat most zárva volt, csak a másik oldalról lehetett bemenni, de mivel iszonyat drága a jegy, mi csak kívülről néztük meg, legalábbis amennyit láttunk belőle. Kívül körbe lehet sétálni a tavat, valamennyire be is lehet látni. A tó egyik oldalát erdő veszi körül, ahol több sétálóút is található. Legkülönlegesebb fafajtája a mocsári ciprus, melynek az az érdekessége, hogy a többi fenyőfajtával ellentétben nem őrzi meg lombozatát a téli hónapokra.

A víz felett lebegő páraréteg és a tó felszínén úszó indiai vörös tündérrózsák teszik különlegessé a fürdő látványát. Az egyenletes és állandó vízáramlásnak köszönhetően a fürdőzőket állandó, enyhe és kellemes masszázsban részesíti. Jó lett volna valami kilátóból is megnézni a tavat, mert úgy a legszebb, de az egyetlen amit találtam a városban, az zárva volt.

A másik bejárat /most csak ez volt nyitva/

Szétnéztünk a park területén is, érdekesebb látnivalók főképp a tófürfő főbejáratának a környékén találhatók. Előtte azonban egy feketerigó kötötte le a figyelmünket, talált egy gilisztát és néztük, ahogy megfalatozta.

A tófürdő főbejáratát két kerub őrzi, melyek a 19-20. század fordulóján a Festetics-család megbízásából készültek. A kerubok az istenek szolgái voltak az ókori sémi népek mitológiájában. A kapuk előtt álltak, hogy távol tartsák onnét a gonosz szellemeket. Ha valaki úgy sétál át a két kerub között, hogy nincs szerelem a szívében, a kerubok megszólalnak. Ám más mesélők szerint nem a kerubok, hanem a fürdő egyik tornyán elhelyezett rézkakas szólal meg, ha valaki szerelem nélkül távozik a városból. De erre még soha nem volt példa...

Az egyik kerub

A Tó Tündére szobor egy medence közepén áll, a főbejárattal szemben. A tündér jobb kezében Hévíz címerét óvja, mely egy kerubot és egy tündérrózsát ábrázol. Bal kezénél egy kerub található.

Hévízi Szoborparkként ismert az a szoborcsoport, mely a magyar irodalom három neves alakjának mellszobrát ábrázolja: Móricz Zsigmond, Csokonai Vitéz Mihály és Berzsenyi Dániel.

A Rákóczi utca teljes hosszában sétálóutcaként funkcionál, ez köti össze a Széchenyi utcát a dr. Schulhof Vilmos sétánnyal. A háromkaréjos ivókút sajátos hangulatot teremt a nyáron emberektől hemzsegő hévizi utcán.

A háromkaréjos ivókút

A Városháza Zrínyi utcára néző oldalát egy tűzzománc kép díszíti. A mozaikon Magyarország első királya, az államalapító Szent István szerepel.

Széchenyi István életnagyságú szobrát 2008-ban, a születésnapján avatták fel. A bronzból készült alkotás a magyar gazdaság haladásában nagy szerepet játszó politikus és író alakját örökíti meg.

Széchenyi szobor

Építészeti látványosság az 1998-99-ben épült Városháza épülete, melynek érdekessége, hogy alapkövét az eddigi egyetlen magyar űrhajós, Farkas Bertalan tette le. A városháza tornyában 18 harangos harangjáték szólal meg naponta többször.

Városháza

Illyés Gyula emlékmű

A 7 méter magas Nympha díszkút elhelyezkedése fölöttébb érdekes. A teljesen meztelen, guggoló női alak hátsó fele a városháza felé mutat, a mellei pedig egy iskolára és a templomra.

A város legújabb és legmodernebb templomának magasba törő csúcsait már messziről látni lehet. A Városházával szemben elhelyezkedő Szentlélek Római Katolikus templom 1000 fő befogadására képes. Összesen 7 tornya van, melyek a Szentlélek 7 ajándékát jelképezik. Érdemes végigsétálni a templomkertben is, mely néhány szobornak és domborműnek ad otthont.

Szentlélek Római Katolikus templom

Elhagytuk a templom és a Városháza környékét és tovább sétálgattunk a városban.

Az utca tetején egy régi elhanyagolt víztorony áll. Amikor először megláttuk, azt hittük hogy kilátó, már kezdtünk örülni, de csak víztorony volt.

Víztorony

Bementünk egy boltba bevásárolni, majd innét kisebb kerülővel elindultunk vissza a szállásunkra.

Az egyik étterem terasza nagyon jól nézett ki, le is fotóztuk:

Ma már nem mentünk sehova, este még rendeltem pizzát, de nem volt túl finom, jobbra számítottam. Nagyon meleg volt éjszaka a szobában, nem aludtunk tól jól.

Magyarország - Hévíz - 1. nap
Magyarország - Hévíz - 2. nap - Balatonberény, Festetics kilátó és Gyenesdiás kőbánya