2020. november 7., szombat

Magyarország - Hévíz - 3. nap - Tapolca

2020/07/20 - 2020/07/23.

Hévíz és környéke

3. nap

Barlanglátogatás

A Tapolcai tavasbarlang nagyon izgatta a fantáziánkat, csak nem voltunk benne biztosak, hogy a helyszínen lehet-e jegyet venni, a weboldalukon pedig már nem lehetett foglalni, mert mindegyik elkelt. Ennek ellenére úgy döntöttünk, a mai nap oda utazunk, hátha sikerülbejutnunk.

Tapolca

Amint megérkeztünk Tapolcára, egyből a barlanghoz mentünk megkérdezni van-e még jegy mára. Hatalmas szerencsénk volt, még tudtak adni. Mivel időpontra kaptuk és addig még volt kb. 3 óránk, valamivel el kellett tölteni az időt. Először megnéztük a kirakodóvásárt a tavasbarlang bejárata mellett, majd elindultunk egy kis városnézésre.

Tapolca a Tapolcai-medence közepén helyezkedik el. A várost körülölelik a Tapolcai-medence bazalthegyei. A város Szláv eredetű nevét az itt fakadó meleg vizű forrásokról kapta. A városban több szobor is található, az egyik mindjárt a tavasbarlang bejáratával szemben. A Bauxitbányászok névre hallgató különleges alkotás a bauxit előállítás részleteit örökíti meg valósághűen. A sokalakos kompozíció a város egykori ipari tevékenységére, a bauxitbányászatra emlékezik.

Bauxitbányászok

Innen nem messze, Szent Borbála, a bauxitbányászok védőszentjének bronz szobra látható. Bazaltkövekből rakott talapzaton áll, fején korona, egyik kezében mécses, másikban pálmaág, lábai mellett vártorony.

Szent Borbála szobra

A tópartra vezető Tapolcai Halas Lépcső ötletét a chilei Valparaisoban található lépcsősor adta. A kép témája a Malom tóban is úszkáló koi pontyok. A remekmű 16 és fél napig készült. A lépcső mára Tapolca egyik nevezetességévé vált.

Tapolcai Halas Lépcső

Tapolca egyik fő látnivalója és egyben a város leghangulatosabb része a mesterségesen létrehozott Malom tó és környezete. A Tapolca tavat az 1930-as években a felső szakaszon felduzzasztották, így létrejött egy két részre tagolódó tóegyüttes, melyek közül a nagyobbik a Malom tó vagy felső tó. A Nagy-tó lezúduló vizét újból tóvá duzzasztották, így jött létre a szintén malmot hajtó Kis-tó. A víz hőmérséklete egész eévebn 18 fokos, így télen sem fagy be. A tavakat körülvevő sétányokon kellemes sétákat tehetünk. A Tapolca patakot a Malom túlfolyó vizei táplálják.

A tó területén több szobor is található. A tóparton áll a Tapolcán született költő, Batsányi János egész alakos bronzszobra, egy mozdulatot megörökítve.

Batsányi szobor

Tapolcát több ivókút is díszíti, mi ebből csak egyet találtunk meg, a Kosfejes ivókutat. Bazaltkőből kirakott burkolaton áll, vize iható, mely egy kosfejet ábrázoló csapból áramlik kifelé.

Kosfejes ivókút

Batsányiné Baumberg Gabriella költőnő mellszobra egy mészkőtalapzaton áll. Batsányi János felesége volt, a Batsányi szobor közelében található, nem véletlenül.

Batsányiné Baumberg Gabriella szobra

A jelenleg hotelként működő régi malomépület, a Gabriella Hotel oldalán látható malomkerék ma már csak dekoráció.

A Szentkút barokk kori épülete egy vízmedence szélén áll. Az elején eredetileg egy vaslemezre festett madonna kép volt, de az tönkrement. Ezt egy festett Madonna képpel pótolták és üveggel védve helyezték el.

Szentkút

A kisebb tóban aranyhalak úszkáltak:

A vasráccsal lefedett Bodó kút kifolyóján egy díszes halfej köpi a vizet kifelé.

Bodó kút

Egy másik kút

A Szőlőt szedő leány szobra a város és vidéke természet iránti elkötelezettségét jelképezi. Az alkotást kisebb kövek veszik körül, maga a szobor pedig egy nagyobb kövön áll, mely a készítője szerint a Szent György hegyre emlékeztet.

Szőlőt szedő leány szobra

A Tapolca patak mentén a Malom tó területéről kiérve is még sokáig ki volt építve a sétálóútca, itt is volt egy régi malomépület, de ezt jelenleg nem használják semmire.

A Nándorfehérvári csata emlékére

Ahol véget ért a kiépített sétálóutca a patak mentén, megpihentünk egy kicsit és megfigyeltük a szitakötőket a vízben.

Elindultunk vissza a város felé, a Templom-domb irányába.

Az elhagyatott malomépület a patak mellett

A Múltunk nevet viselő szobor Marton László alkotása, mint ahogy sok más szobor is a városban. Egy fiatal fiút ábrázol guggoló pózban, kezében római cserépedény töredékével.

Múltunk

A Malom tó közelében található Templom-domb volt Tapolca egykori központja. Az itt álló Nagyboldogasszony Római Katolikus plébániatemplomot még Turul ispán emeltette a 13. század első felében, erre utal a déli oldalán levő román stílusú ablak is. Később a 15. században gótikus szentéllyé építették át, a 16. század közepén pedig barokk stílusú lett. A templomot Szűz Mária mennybemenetelének emlékére szentelték.

Nagyboldogasszony Római Katolikus plébániatemplom

A templom homlokzata

Ittg található Szent István bizánci ihletésű szobra is. Egyik kezében jogart tart, másik kezében földbe leszúrt pallost szorongat. Ezek, valamint a királyi palást és a korona,  a négy Szent István-i jelkép elevenítik meg történelmünk egy darabját.

Szent István szobra

A templommal szemközt, a mai iskola helyén állt az egykori vár, melynek falai ma magasítva láthatók. Az iskola északi végénél tárták fel a vár kapuját, előtte volt a mély farkasverem, fölötte felvonóhíd állt. A várban a karthauziak rendháza működött. A maradványok a Romkertben láthatók, ahol többek között a várkaput is szemügyre vehetjük.

Még mindig volt időnk a barlangozás előtt, gondoltuk megkeressük még azokat a szobrokat, amiket a térkép is jelzett. A Malom tó közelében, egy kis terecskén áll a Négy évszak szoborcsoport. Négy női alak testesíti meg a négy évszakot. A tavasz virágcsokrot tart a kezében, a nyár fedetlen felsőtestű, napkoronájú, az ősznél szőlőfürt van, a tél pedig szélfútta köpenybe burkolózik. A szoborcsoport Németh István Péter költőt is megihlette:

1. Tavasz

Hajába virágot tűzött a lányka
És csak csokrot tart védekezőn még
Amint már szép mellére pillantanak,
Hisz derékig gyűrte le leplét.

2. Nyár

Nap-diadémot tűzött hajába most
És mellét a fényre kitárta
Pőrébben az érő gyümölcsnél is.
Hunyt szemét emeli égre. Nem kicsi lányka.

3. Ősz

Könnyű szüreti köténykén átsejlnek
- pattanós szőlőszemek - melle bimbai.
Mézes talpait várja a mustkád. Rám néz.
Lépte egészen ért asszonyi.

4. Tél

Fejét lehajtja. Leplébe burkolódzott.
Alatta vacog s mellére kulcsolja karját.
Homloka első ránca künn maradt gyümölcsé.
Csizma-nyomában a havat szelek kavarják.

A Kiskirálylány szintén Marton László alkotása. Erdeti, nagyobb méretű verziója a Duna-korzót díszíti, a szobor Budapest szimbóluma lett. A művészt legidősebb lánya ihlette, aki kiskorában nagyon szeretett királylány jelmezben, fején újságpapírból készített koronával játszani a tabáni játszótéren vagy otthon, ahol még fürdőköpenyt is terített magára, palástnak képzelve azt.

Kiskirálylány

A mészkőből készült, hatszögletű lépcsős talapzaton álló szoborcsoport a Szentháromság oszlop nevet kapta. Barokk stílusban készült.

Szentháromság oszlop

A szájában hordót tartó Sárkányfejes cégér a tóparti borozóra hívja fel a figyelmet:

A Székelykapu egy nagy méretű faragott kapu, hold és csillag díszítésekkel, oldalain 1-1 kisebb kapuval. Egy parkoló bejáratát díszíti.

Székelykapu

A Székelykapu alatt áthaladva és a parkolón végigsétálva a Trianoni emlékparkba érkeztünk. Egy nagy park közepén áll, Trianon emlékezetére emelték. Tetejét harangtorony díszíti.

Trianoni emlékpark

A Pásztorfiú szobra Marton László szülőháza előtt áll egy márványtalapzaton. Ez a szobrászművész egyik korai alkotásainak egyike.

Díszítés Marton László szülőházának falán

Tavasbarlang

Tapolca utcái és házai alatt több kilométer hosszú barlangrendszer rejtőzik. Ennek egy kis része látogatható, csónakázva a kiépített tavasbarlangon keresztül. A karsztvíz által kialakított barlangrendszer 270 méter hosszú szakasza járható be szárazon és vízen. A tavasbarlang tehát nem cseppköveiről híres, hanem a föld alatti hangulatos csónakázásról.

Azonban mielőtt még csónakba szállnánk, vezetett túra keretében egy interaktív kiállítást tekinthetünk meg és megismerhetjük a barlangok érdekes világát, utána pedig még egy 3D-s kis filmet is megtekinthetünk.

Egy hosszú lépcsősoron mentünk le a föld alá, a csónaktúra kezdőpontjához. A barlang belsejében télen-nyáron 18 fok van. Kissé hűvös volt a kinti meleg után, de eleinte nagyon jól esett, aztán később fáztam kicsit. A csónakokra sajnos várni kell, egy csónakba max. 3 ember ülhet, 2 felnőtt és 1 gyerek, bár igazából nem ehhez, hanem súlyhatárhoz van kötve. Elég hosszú ideig álltunk, mire sorra kerültünk, szerintem volt 1 óra is. Addig megnéztük a száraz lábbal járható rövid szakaszokat.

A végigcsónakázható szakasz 150 méter hosszú. A víz színe csodálatos szép, zöldeskék, és rendkívül tiszta. A csónakot saját magunknak kellett evezni, kicsit nehéz volt irányítani, de a gondot leginkább az okozta, hogy néhol olyan szűkös az átjáró, hogy csak kézzel tudtuk lökni magunkat előre. Mögöttünk egy fiatal pár evezett és volt velük egy kisgyerek is, aki végigsírta az egész utat, a nő meg közben utasítgatta a párját hogyan evezzen. A gyereksírás és az "így csináld - úgy csináld" egyveleg marha idegesítő volt. A barlang vize többnyire sekély, én azért nagyon féltem, hogy felborulunk a csónakkal, volt már példa ilyenre is, de szerencsére nem volt gond. A szakasz nekem kissé rövidnek tűnt, nagyon hamar végigértünk rajta, egy kört tettünk meg és ugyanoda érkeztünk, ahonnét elindultunk. Jó lett volna, ha nemcsak 1, hanem 2 kört lehetett volna menni egyszerre, de akkor meg mégtöbbet kellene várakozni, mire valaki sorra kerül. Szóval érthető, hogy miért nem lehet.

A kaland után ideje volt enni is valamit, úgyhogy bementünk a tavasbarlang mellett lévő étterembe. Én camambert sajtot ettem áfonya öntettel és rizzsel. Kicsit jobbra számítottam, nekem a sajt kissé kesernyés volt.

Az étterem belseje

A szállásra menet megálltunk egy napraforgómezőnél, már régóta szerettem volna egy ilyet lefotózni. A nap nem éppen a legjobb szögből érte, de így is egész jók lettek:

Hévíz - Melegvizű csatorna

A Hévizi-tó túl drága, azonban mégis van rá lehetőség, hogy a gyógyvizet ingyen is kipróbálhassuk. Kevsen tudják, ezért nincs tömve turistákkal, de a tóból kifolyó csatorna víze tökéletesen alkalmas fürdésre és ugyanolyan kellemes meleg, mint a tó. Gondoltuk mi is megnézzük ezt az ingyenes fürdőhelyet. Nem volt könnyű megtalálni, először megkerestük azt a részt, ahol a tóból a csatornába ömlik a víz, de kissé megzavart minket, hogy a patak melletti út egy kempingbe vezet. Godoltuk, hogy oda valószínűleg nem mehetünk be, ezért megpróbálkoztunk a másik oldalról, de ott egy idő után elfogyott az út. Már majdnem feladtuk, amikor észrevettük, hogy a kempinghez vezető út mellett van egy járda, ami a kemping mellett megy el. Többen is mentek arrafelé, úgyhogy gondoltuk jó irányba tartunk. És igen. Hamarosan találtunk is fürdésre alkalmas helyet a csatornán. Én ezt most kihagytam, mert kb. 150 cm mély a vize, amiből nekem csak a fejem látszott volna ki, ehhez nekem kellett volna valami úszógumiféleség, mert úszni nem tudok és nem szerettem volna, hogy baj legyen. Párom szerint nagyon kellemes volt a vize.

Éjszaka arra ébredtünk, hogy valaki járatja a motort  a kapu előtt és közben beszélgetnek, csapkodják a kocsiajtót. Kinéztünk az ablakon, valakik jönni akartak volna az apartmanba, de mondta a tulaj, hogy náluk nincs hely. Azt hitték, hogy ide foglaltak szállást, de eltévesztették. Ezzel nem is lett volna semmi baj, de még mielőtt megkérdezték volna, ők már be is álltak az autóval, de az is jó sokáig tartott a fickónak, aztán mikor kiderült, hogy rossz helyen vannak, utána megint szerencsétlenkedett egy sort, hogy kiálljon, majd még a kaput is jó hangosan beb@szták. Elég bunkók voltak. Párom le is ment megnézni nem-e húzta meg véletlenül a bérautónkat, de szerencsére nem.