2020. november 7., szombat

Magyarország - Hévíz - 2. nap - Balatonberény, Festetics kilátó és Gyenesdiás kőbánya

2020/07/20 - 2020/07/23.

Hévíz és környéke

2. nap

Kirándulás a Balatonon és Balatonfelvidéken

Szép napsütéses reggelre ébredtünk, úgy tűnt ma is nagyon jó időnk lesz. Reggel leszaladtunk a boltba, vettünk friss zsömlét és felvágottat. Reggeli után elkezdtünk készülődni és elindultunk keresni egy déli partot a Balatonon, ami nincs messze és van szabadstrandja. Balatonberényre esett a választás.

Balatonberény

Balatonberény szabadstrandja közvetlenül a fizetős strand mellett kezdődik, a Csicsergő sétányon, mely egészen a település határáig húzódik, mintegy 2 kilométeren át. Nagy nehezen találtunk parkolóhelyet a strand bejáratánál. Fizetni nem kellett érte. Kerestünk egy árnyékos helyet, ahova lepakolhattunk és ahol a víz is jónak tűnt és nem volt túl sok nádas a közelben, ami ezen a partszakaszon elég gyakori.

Én nem mentem bele a vízbe, valahogy nem volt szimpatikus és a víz is elég zavaros volt, ráadásul a tetején lebegett valami növényféle. A nádas közelsége is nagyon zavart, mindig ilyen helyeken jelennek meg vizisiklók vagy hasonló tavi állatkák. Inkább csak napoztam vagy az árnyékba húzódva hűsöltem.

A napozást és a semmittevést persze hamar meguntam, nem az az ember vagyok, aki órákat képes feküdni a napon, mert az egy idő után irtó unalmas. Elmentünk sétálni a part mentén, ez már jobb program volt, de nem igazán tetszett a táj, nagyon egyhangú volt, pedig sokan azt mondják, hogy az itteni szabadstrand festői szépségű. Nem tudom, én nem voltam tőle elragadtatva. Nagyon meleg is volt, ilyenkor a sétálás is csak nyűg. Vízben lett volna jó, de az meg így zavarosan, hínárosan nem vonzott.

Döglött hal a vízben

Nem sétáltuk végig az egész partot, egy idő után visszafordultunk. Úgy döntöttünk, a délután hatralevő részében kirándulunk egyet a Balatonfelvidéken.

Nagymező

Gyenesdiáson található egy Nagymezőnek nevezett erdei terület egy nagy parkolóval, ami kiválló kiindulópont a környéken való kirándulásokhoz. A parkolás ingyenes. Volt itt egy idősebb férfi, akinek a feladata a hely karbantartása, ő adott nekünk ötletet, hogy mit nézzünk meg, amihez nem kell sokat gyalogolni. A Festetics kilátóhoz jöttünk eredetileg, az volt a fő célpontunk, elmondta, hogy melyik útvonalon érhetjük el és mondott egy másik helyet is, a régi kőbányát, amit szintén érdemes megnézni.

Festetics kilátó

Nevét a Festetics családról kapta, 235 méter magasan fekszik. Egy erdei ösvény vezet fel hozzá, ami rövid, de emiatt hirtelen emelkedik, gyakorlatilag végig csak felfelé kell menni. A 3 szintes kilátóból gyönyörű körpanoráma nyílik a Keszthelyi-öbölre és a Keszthelyi-hegység völgyek szabdalta hullámos felszínére. A kilátó előtt piknikezéshez alkalmas hely is van, padokkal, asztallal.

Piknikezőhely

Gyenesdiás kőbánya

A kilátó után elmentünk megnézni a régi kőbányát is. Emberi kéz alkotta, utána a természet formálta, mégis rendkívül látványos fúzió alakult így ki belőle. Miután felhagytak a bányamunkákkal a gödrökben vízmosások alakították a területet. Ha lesétálunk az aljába, megfigyelhetjük a hely különös akusztikáját is. Bennem mindig is volt egy bizonyos fokú vonzalom az elhagyatott bányaterületek iránt, bár alapvetően a természetalkotta képződményeket szeretem a legjobban, mégis az ilyen tájsebek rendkívül érdekesek számomra, mert így láthatom mit rejt a föld belseje egy-egy adott területen.

Egy autóroncs a bányagödör aljában

A gödör oldalában és alján a lecsorgó esővíz látványos felszíni formákat alakított ki: folyóvölgyeket, hegyvonulatokat, kanyonokat, csak mindezt kicsiben.

Hévíz

Ideje volt ennünk valamit, úgyhogy visszamentünk Hévízre. Letettük az autót a szállásunkon, kicsit kifújtuk magunkat, majd gyalog elindultunk keresni valami éttermet. Ajálottak nekünk egyet, a Kocsi Csárdát, amit meg is találtunk. Kívülről szimpatikusnak tűnt, reméltük az ételek is finomak. Mindenesetre bementünk és rendeltünk. Én valami hús-krumpli-sülthagyma kombinációt ettem, nagyon finom volt, kértünk hozzá salátát is és kedvünkre szedhettünk bármit a salátakínálatból. Először kint akartunk leülni, de nagyon feltámadt a szél, az egyik pincér mondta is, hogy nem ajánlja, hogy kint együnk, mert csak percek kérdése és itt a vihar. Mi hallgattunk rá, de elég hitetlenek voltunk, itt Angliában megszoktuk, hogy nem jön az olyan könnyen és közben elfelejtettük, hogy most nem Angliában vagyunk, úgyhogy a vihar pár perc múlva valóban meg is érkezett.

Mire befejeztük a vacsorát el is állt az eső, nagyon kellemes lett a levegő, én kicsit már fáztam is. Elmentünk egy kis sétára a városban, hátha találunk valami koktélozó helyet.

Nagy nehezen találtunk egyet, a belváros szélén. A pultos nagyon szimpatikus volt, elmondta milyen koktélok közül választhatunk. Végül egy vodkás-áfonyás kombinációra esett a választásunk. A bár belül nagyon kicsi volt, de a pultos kiinvítált minket a teraszra, ami nekem nagyon tetszett, hangulatosan volt berendezve. A koktél kissé savanykás volt, de meg lehetett inni. A kedvencem azért nem lesz.

Már sötétedett mire "hazaértünk". Ma is nagyon jól éreztük magunkat és láttunk néhány szép helyet is. Éjszaka már sokkal kellemesebb volt a hőmérséklet, végre jól aludtunk.