2022. április 25., hétfő

Kirándulás Lillafüreden

1. rész

Szent István-barlang

Végre haza tudtunk menni látogatóba Magyarországra, miután másfál éve nem voltunk otthon a vírus miatt. Két hétre mentünk, ezidő alatt eljutottunk pár helyre szétnézni. A mai nap a Bükki Nemzeti Parkban található Lillafüredre látogattunk. Voltunk már itt párszor, de én olyan régen, hogy alig emlékeztem rá. A barlangban viszont most voltam először. Azt hittük nyitva sincs, de megnéztük és legnagyobb meglepetésünkre nyitva volt, a túra pedig kb. 10 perc múlva indult, úgyhogy nem is kellett sokat várnunk.

A barlang bejárata

A fokozottan védett Szent István-barlang járatainak hossza összesen kb. 1 km, ebből 170 méternyi szakasz látogatható. A vezetett túra időtartama 30 perc. A hőmérséklet bent télen-nyáron 10 fok, ezért nagy melegben is érdemes felöltözni.

A barlang belső részei vízelvezető járatokkal is kapcsolatban vannak, mert 1958-ban és 1974-ben feltört benne a víz, és a barlangot elöntve, a bejáraton kizúdult az útra. A barlangot 1913-ban fedezték fel, a hagyomány szerint úgy, hogy egy kutya beleesett az egyetlen természetes bejáratán át, ami egy 15 méter mély üreg volt, és a vonyítása nyomán találtak rá a barlangra. Első bejárója Kadić Ottokár volt.

A barlang a triász mészkőben keletkezett. Az alulról feltörő karsztvizek /Pokol, Vasas-akna/ hozták létre üregét. A törmelékre és az üregek falára lerakódott dús cseppkőképződményeket a felülről szivárgó vízből kiváló kalciumkarbonát alakította ki. A bejárati táróban a kiépítéskor feltárt üregeket, majd a természetes bejáratot, a Kutya-lyukat lehet megfigyelni.

Kutya-lyuk

Az első nagyteremben látható a víz eróziós munkáját szemléltető képződmény, a Mammutfogsor.

Mammutfogsor

Mammutfogsor egy másik szögből

Az 52 m hosszú mesterséges tárón keresztül juthatunk el a Meseországnak nevezett képződményekhez, ahol számos mesefigurából ismert alakzatot felfedezhetünk. A terem közepére érkezve szemben helyezkedik el a Megfagyott vízesés, mellette jobbra az egyik leglátványosabb képződmény, a budapesti Mátyás templom látható.

Meseország

A lépcsős folyosó egy kilátóhoz vezet, ahonnét nagyon jól megfigyelhetők a terem cseppkövei. Az út következő állomása az Oszlopok csarnoka, amely cseppkőoszlopai miatt kapta a nevét. Végül a Színház-teremben ér véget a barlangtúra.

A lépcsős folyosó és a kilátó

A megfagyott vízesés

A megfagyott vízesés /balra/ és a budapesti Mátyás templom /jobbra/

A budapesti Mátyás templom

A barlang számos denevérnek ad otthont, de általában azokon a helyeken tartózkodnak, ahova a látogatás már nem terjed ki. Azonban, szerencsés esetben a barlangtúra útvonalán is láthatunk 1-1 példányt. Mi sajnos nem találkoztunk velük.

A kilátó

Oszlopok csarnoka

Színház terem

A Színház-teremből ugyanazon az úton visszamentünk a bejárathoz és ezzel a túra véget ért.