2022. április 25., hétfő

Kirándulás Lillafüreden

2. rész

Vízesés és városézés

A barlangtúra után elindultunk a lillafüredi vízeséshez. A parkoló közelében lévő kávézóban megálltunk egy capuccinora és ettünk kürtöskalácsot is.

Lillafüred a nevét Gróf Bethlen András unokahúgáról, Vay Erzsébetről kapta, akinek a beceneve Lilla volt. Bethlen az 1890-es évek elején határozta el, hogy kormányüdülőt épített a Hámori-tó közelébe. A szálló építése miatt a Szinva patakot elterelték, hogy legyen elég hely, és ne kelljen tartani az árvizektől. A Lillafüredi vízesést a Palotaszálló építésekor alakították ki, mely ma Magyarország legmagasabb vízesése.

A vízeséshez a parkolótól kb. 15-20 perc az út, közben szép látnivalók mellett haladtunk el. Egyik ilyen a Palota szálló, mely valóban nagyon impozáns épület. Első ránézésre inkább tűnik palotának, mint szállodának.

Palota szálló

Láttuk a kisvonatot is, amin még sosem utaztam, de egyszer szeretném kipróbálni. A vasútnonal meredek hegyoldalakon, különleges völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül.

A kisvasút hídja

A Palota szálló bejárata

A Palota szálló alatt húzódó Lillafüredi függőkertek szépen kiépített, parkosított sétálóutcáján keresztül juthatunk el vízesés kilátójához. A függőkerten végigfutó útvonal egy "tematikus sétány", mely a Szinva tanösvény része, kilenc állomáshelyével. Az egyes megállók a költészetről, a költőkről, a természettudósokról, a szerelemről szólnak, de kellő hangsúlyt kapnak a természeti és a mesterségesen épített környezeti elemek is: a vízesés, az Anna-barlang, a Garadna-patak, a József Attila-szobor vagy a kőbe vésett Óda idézet.

A Lillafüreden töltött idő ihlette József Attila Óda című versét, amelynek emléket állít e teraszon a költő szobra és versének néhány kőbe vésett sora. A szobor és környezete a költészettel, irodalommal kapcsolatos események színhelyéül szolgál.

József Attila szobra

A vízesés teraszáról nagyszerű kilátás nyíilik a vízesésre, vagyis csak nyílt volna, ha épp nem lett volna elzárva, sajnos mivel mesterségesen kialakított zuhatag, télen néha elzárják a vizét. A vízesés helye még így is eléggé látványos, de nagyon csalódottak voltunk, hogy magát a vízesést nem látjuk.

A vízesés helye

2014-ben, amikor utoljára itt jártunk, így nézett ki:

Csalódottan sétáltunk tovább a sétányon, az Ana Barlang bejáratához, ahonnét szintén nagyon jó kilátás lenne a vízesésre.

Az Anna Barlang bejárata /balra/

Az Anna barlang bejárata

Itt zúdulna le a vízesés

Innét lesétáltunk a faluba, szétnéztünk egy kicsit ott is.

Lent a pataknál találtunk egy kisebb vízesést, de ez nem volt túl látványos. Visszamentünk a függőkerteken keresztül, a Hámori tó felé.

Palota szálló

Megérkeztünk a függőkertek legszebb részéhez, ahol apró barlangok, szobrok és sziklák teszik rendkívül látványossá a helyet.

A Hámori-tó egy mesterségesen megnagyobbított tó, mely eredetileg a a Szinva patak mésztufagátjának duzzasztó hatása miatt keletkezett. Igen kedvelt a horgászok körében, főként az országban ritkaságnak számító pisztrángállománya miatt. A tó nyáron nagyon látványos, ilyenkor télen kevésbé.

Hámori tó

Innét az úton mentünk vissza a parkolóhoz.

A kisvasút állomása

Még szétnéztünk a parkoló mellett lévő kirakodóvásárban, majd elindultunk hazafelé.