2018. december 28., péntek

Észak -Portugália - 4. nap - Passadiços do Paiva és Arouca

2018/04/23 - 2018/04/30.

8 nap Észak-Portugáliában

4. nap

Passadiços do Paiva
/Paiva sétány/

A mai napra jegyünk volt a Paiva sétányra, mely egy 8 km-es túraösvény. A jegyet előre lefoglaltuk ezen a weboldalon, melynek ára 1 euró/fő. Lehetőség van a helyszínen is jegyvásárlásra a túra kezdeténél, de mivel a napi látogatók száma korlátozott, érdemes előre lefoglalni, ugyanis a helyszínen csak akkor van lehetőség rá, ha még nem érték el az aznapra kiadott jegyek a limitet. Másrészt a helyszínen már 2 euró a díja, ami nem egy nagy összeg, de minek fizessünk többet, ha kevesebbet is lehet? Persze az előre foglalásnak is vannak hátrányai, ugyanis, miután a jegyet megvásároltuk, azt sem áttenni másik dátumra, sem töröltetni nem lehet. Ha pedig nem jelenünk meg, nem térítik vissza. De azt hiszem az az 1 euró nem egy olyan hatalmas összeg.

Jegyvásárlás előtt el kell döntenünk, hogy hol szeretnénk kezdeni a szakaszt. Erre 2 lehetőség van: Areinho vagy Espiunca. Ha Areinhonál kezdjük, akkor a túra legnagyobb részében csak lefelé haladunk, ha Espiuncánál, akkor gyakran fogunk felfelé menni, ezért, ha lazábbra szeretnénk venni a dolgot, mindenképp ajánlott Areinhot választani kiindulási pontnak. Mi is így tettünk.

A séta kezdetének koorninátái:
Espiunca: 40°59'34.67"N 8°12'41.19"W
Areinho: 40°57'9.68"N 8°10'33.05"W

Ez nem egy körtúra, a sétány egy lineális szakasz, de mindkét végén vannak taxik, amik visszaszállítanak a kiinduló ponthoz, de lehetőség van oda-vissza is megtenni az utat.

A Paiva sétányok a Paiva folyó bal partján találhatók, Arouca megye Aveiro körzetében. A 8 km-es kiépített sétálóút egyedülálló tájképekkel rendelkezik, egy hiteles természetes szentélyben, a vad vizek lejtőin. Több Európában veszélyeztetett faj lakhelye a terület. Az útvonal Areinho és Espiunca folyópartjaira terjed ki, melyek között fekszik a Vau strand. A biológia, a geológia és a régészet útja ez, amely minden természetkedvelő szívébe belopja magát.

A parkoló

Mi nem a koordinátát írtuk be, hanem magát a várost, Areinhot, de úgy voltunk vele, hogy biztosan ki lesz táblázva, ha már a közelben vagyunk. Valóban voltak táblák, mégsem volt egyszerű megtalálni, végül láttunk egy táblát Paiva sétány felirattal, mely egy parkoló felé mutatott. Ott leparkoltuk az autót, de később kiderült, hogy több parkoló is van a környéken. Ez viszont nekünk tökéletes volt, tudtunk venni innivalót a büfében és WC is volt. Az elején kissé bizonytalanok voltunk, hogy merre induljunk el, úgyhogy egy kis segítséget kértünk a büfés fickótól. Mondta, hogy közvetelnül a parkoló felett van egy gyalogút, azon induljunk el és utána már el sem tudunk tévedni. A jegyeket itt még nem kérik, van egy kb. fél órás szakasz, amit akár jegy nélkül is meg lehet tenni, majd mikor elérkezünk egy fabódés, kordonnal elkerített részhez, ott fogják kérni a jegyeket, de ne szaladjunk ennyire előre.

Ösvény a parkoló felett

Túra táv: 8,7 km /lineáris/
Szükséges idő: minimum 3 óra
Nehézségi szint: közepes

Az ösvény első szakasza egy erdős területen vezetett át. A gyalogút később egy aszfaltos útnál véget ér, de az út másik oldalán már látjuk is a lépcsőket, így egyértelmű, hogy merre kell tovább mennünk.

Nagyon szép időnk volt aznap, hosszú nadrágban indultam el, de út közben rájöttem, hogy a rövid is elég lett volna. Időnként kifejezetten tűzött a nap, a túra végére kicsit le is égetett a nap minket.

Nemsokára megláttuk a kiépített lépcsőket, amiken majd fel kell másznunk.

A kiépített lépcsők az aszfaltos út túloldalán

A túra során több említésre méltó látványosság is van, az első a Ponte de Alvarenga /Alvarenga híd/, mely ashlar gránitból épült. 1770-ben kezdték építeni és 1791-ben fejeződtek be a munkálatok. 22 méter magas és majdnem 5 méter széles. 3 boltíve van, a legnagyobb 7 méter hosszú, a másik kettő kisebb és mindkettő jobbra található /Alvarenga felé/. Tetején aszfaltozott út halad.

Ponte de Alvarenga

A Paiva folyó

A hídról csodálatos a kilátás a Paiva folyó völgyére, de vigyázzunk, mert a hídon autók járkálnak és gyalogút nincs rajta. A folyónak innentől kezdődő szakaszát nevezik Garganta do Paiva, azaz a Paiva-kanyonnak.

Kilátás a hídról

A híd felülnézetből

Elindultunk a rengeteg lépcsőn felfelé. Mint mindig, hallgathattam, hogy "már megint felfelé kell menni, mindig csak felfelé..." Őszintén szólva nekem is meglepetés volt, mert azt írták, hogy erről az irányból nincs sok emelkedő. Később aztán mindenki megnyugodott, mert ez volt az egyetlen ilyen szakasz az út során, utána már tényleg csak lefelé mentünk.

Lenézve...

A lépcsőkön felérve megpillantottuk is kis fabódét, ahol már kérték a jegyeket. Hivatalosan itt kezdődik a Paiva sétány.

Itt kezdődik a hivatalos útvonal

Nemsokára megpillantottuk a Cascata das Aguieiras /Aguieiras vízesést/, melyet sajnos csak messziről lehet megtekinteni. Ránagyítva nagyon szépen látszik, ahogy a víz végighömpölyög a sziklákon. A kaszkád kb. 160 méter magasról zúdul lefelé az Aguieiras folyóból, amit több mellékfolyó vize táplál.

Cascata das Aguieiras

Egy videó is készült a Paiva kanyonról:

A magasabb sziklákon hegyikecskéket pillantottunk meg.

Hegyikecskék

Visszanézve a kanyargó lépcsőre

Kb. a túra közepénél található a hatalmas függőhíd, mely a világ leghosszabb gyalogos függőhídja. A sétány útnonala csak elhalad mellette, tehát nem kell átmennünk rajta ahhoz, hogy teljesítsük a túrát. Mi azért kíváncsiságból átmentünk rajta, bár kicsit féltem, mert tériszonyom van a magasban.

A folyónak olyan tiszta volt a vize ezen a szakaszon, hogy teljesen le lehetett látni az aljára.

Lelátni a folyó aljára

Ösvény a híd túloldalán

Egy kis függőhidazás után folytattuk tovább utunkat a kiépített ösvényen.

Egy újabb vízesés

Praia Fluvial do Vau /Vau folyami strandja/ a függőhíd után nem sokkal található. Itt fürdeni is lehet, ha valakinek kedve tartja hozzá, valamint piknikezéshez is kiválló hely.

Praia Fluvial do Vau

A strandolós partot most ismét kezdi felváltani a szurdokos rész.

Egy gyík

Egy lépcső vezetett le a Gola do Salto felé, mi ide már nem mentünk le, mert nem volt kedvünk visszamászni a melegben. Ez az a rész, ahol a vadvizi evezők szoktak csónakázni.

Espiuncahoz közeledve ismét láttunk hegyikecskéket, a part másik oldalán.

Espiuncában láthatók a Falha da Espiunca nevű kvarcitos sziklaképződmények. A sétányról is látható valamennyire, de leginkább az aszfaltos útról figyelhetjük meg őket. Egy híd is található itt, Espiunca hídja.

Espiunca hídja és a Falha da Espiunca

Espiuncában egy üdítő után fogtunk egy taxit az ott várakozók közül, hogy visszavigyen minket Areinho-ba. A tarifa 15 euro volt, bármelyik taxist választjuk, ez egységes ár.

A taxis nem igazán beszélt angolul, így volt egy kis félreértés és először egy másik parkolónál akart minket kitenni, de szóltunk, hogy mi nem itt parkolunk, hanem a másikban, akkor átvitt oda minket. A parkolóba egy meredek és szűk út vezet, mi is nehezen mentünk ott fel kocsival, úgyhogy szóltunk a taxisnak, hogy az utca alján nyugodtan kitehet, onnét már felsétálunk.

Végezetül még két kép a parkolóhoz vezető séta közben:

Arouca

Farkas éhesek voltunk, úgyhogy a legközelebbi nagyobb településen, Aroucában megálltunk ebédelni, majd maradtunk egy kis városnézésre is. Nem sokat keresgéltünk az éttermek között, nem is volt túl sok választék, hiszen egy kis városról beszélünk, beültünk az első szimpatikus étterembe és rendeltünk. A kaja finom volt és nem is volt túl drága. Immár jóllakottan indultunk egy kis sétára a városban.

Arouca kolostoráról /Mosteiro de Santa Maria de Arouca/ a legkorábbi feljegyzések a 10. századból származnak. 1154 óta kizárólag női kolostorként működött. Szent Mafalda is ebben a kolostorban élt élete egy részében.

Arouca kolostora

A kolostor bejárata

Auroca parkja szépen virágba volt borulva így május végén. Főleg a rózsaszín dominált, érdekes virágzó fákat figyelhettünk meg.

A parkban egy szökőkút is található, mely mellett Szent Mafalda, Arouca védőszentjének szobra áll. Szent Mafalda Portugália első királyának, I. Sanchonak a lánya volt, aki 1184-ben született. Állítólag nagyon csinos volt és alapos oktatást kapott. I Sanchonak 4 gyermeke közül ő volt a kedvence, ezért ráhagyta királyásga nagy részét. Néhányan követték Mafaldát, de sokan nem, mert nem nézték jó szemmel, hogy egy nő ül a trónon. Ezért önként lemondott a gazdagságról és vallásos életet kezdett élni. Később belépett az Aroucai kolostor ciszterci rendjébe.

A szükőkút

Szent Mafalda szobra

A város neve és címere sövényből megformázva

A fő téren épp valami ünnepség volt, előadásokkal és a tér közepére felállítottak egy szimpadot, így sajnos elég nehéz volt lefotózni a templomot, mely a teret uralja. Egy szökőkút is van itt, közvetlenül a templom előtt.

Szökőkút

Vízköpők

Arouca temploma /Igreja da Misericórdia de Arouca/ a 18. századból származik. A belső tér bibliai jeleneteket és azulejo-kat tartalmaz.

Arouca temploma

Arouca címere az egyik épületen

Egy kereszt az egyik kis utcában

Mint már említettem a város elég kicsi, nagyjából be is jártuk a nagyrészét, úgyhogy elindultunk vissza Portoba a szállásunkra.