Oldalak

2018. december 29., szombat

Észak -Portugália - 6. nap - Braga és Peneda-Gerês Nemzeti Park

2018/04/23 - 2018/04/30.

8 nap Észak-Portugáliában

6. nap

Mai nap a hatalmas Peneda-Gerês Nemzeti Park felfedezésére indultunk, de előtte még megnéztük Braga városát.


Braga

Braga, Portugália legvallásosabb városának számít. Portugália harmadik legnagyobb városának annyi temploma és műemléke van, hogy egy Porto-ból induló egynapos kirándulás során sem lehet mindet meglátogatni. Érdemes csak néhányra koncentrálni, kezdve a barokk Sanctuário do Bom Jésus do Monte templommal, amely a város fő látnivalója. Bragában nagy a készülődés a Szent Héten, és ez az ünnepség Észak-Portugália minden részéből vonzza a látogatókat.  Bragat a portugál Rómának is nevezik, elsősorban a templomok sokasága, a katolikus vallás erőteljes megjelenése, a gyakorló hívők kiemelkedő aránya miatt. Jóllehet Braga Portugália harmadik legnagyobb városa, a turisták szempontjából kicsi város, mivel minden érdemleges látnivaló gyalogtávolságra van egymástól.

A belváros közelében kerestünk egy parkolót, ami fizetős lett volna, de az összes parkolójegy automata le volt fóliázva, így hát kiírtuk egy papírra, hogy "Az automata nem működik", csak hogy mégis lássák, mi akartunk jegyet venni, csak nem tudtunk. A parkolóból a séta a belvárosba kb. 10 percet vett igénybe.



A város története több mint 2000 évre nyúlik vissza. A kelták alapították, Baracara néven, ebből alakult ki az idők folyamán a Braga név. Kr. e. 250-ben foglalták el a rómaiak, majd Kr. u. 715-ben a mórok. Végül III. Alfonso foglalta vissza.

A 16. században Braga keveset profitált a felfedezésekből, ellentétben más városokkal, mint például Lisszabon, Évora és Coimbra. A fejlődése Diogo de Sousa érsek alatt indult el, aki támogatta többek között az utak kiszélesítését, közterek építését, valamint kórházak és új templomok építését. Diogo de Sousa alatt vált a középkori kisváros igazi reneszánsz várossá, az ekkor emelt épületek nagy része ma is áll.


A város másik virágkora a 18. században volt, a város és környéke barokk templomokkal és világi épületekkel gazdagodott. Ilyenek a könyvtár, a Bom Jesus do Monte templom, és annak felvezető lépcsősora.

A 19. század az egész országhoz hasonlóan a város számára is nehéz időszak volt, a Félszigeti háborúban elfoglalták Napóleon csapatai. A század második felében megérződött a Brazíliában élt portugál bevándorlók ízlése az épületeken és a városfejlesztésben.


A Raio-palota /Palácio do Raio/ egy barokk stílusú rezidencia. Ez egy késő barokk épület, a portugál építész André Soares korai rokokó díszítéseivel.

Raio-palota 

A palota nagyon gazdagon díszített, szobrokat, azulejokat és más díszítő elemeket tartalmaz.



A belváros sétálóutcája, az Avenida da Liberdade felé haladva látható Joao Penha portugál költő mellszobra.


Avenida da Liberdade egy gyünyörű sétálóutca, melyen látványos épületek, közepén pedig ízlésesen elrendezett színes virágágyások sorakoznak.

A Theatro Circo épülete

Theatro Circo

Avenida da Liberdade

Avenida da Liberdade









A sétálúutca végén ott áll betűkkel kiírva a város neve, aminél természetesen mindig pózolt valaki.


Szükőkút








Maria Ondina Braga portugál író és fordító volt. Ő is kapott egy szobrot Braga városában.

Maria Ondina Braga mellszobra


A Szent Kereszt-templom /Igreja de Santa Cruz/ a 17. században épült, manierista barokk stílusban, szokatlan aranyozott díszítéssel. A templomot a Szent Kereszt testvériség alapítója, Jerónimo Portilo építtette.


A templom harangtornya

Egy óra és egy szobor a templomon



A Roby testvérek egy Bragaban született testvérpár, akik a 20. század elején haltak meg az afrikai háborúban. Bragaban ezzel az emlékművel emlékeznek meg róluk:

A Roby testvérek emlékműve




A Pápa emlékművét 1987-ben állították, megemlékezve II. János Pál pápa 1982-ben tett látogatásáról. Három elemet foglal magában: egy kör alakú lemezt, egy alacsony falat, mely a gyalogút felé néz és egy kriptát, melybál három piramis tűnik ki  és Braga három szent hegyét jelképezni /Bom Jesus, Sameiro és Falperra/.

A pápa emlékműve

A pápa emlékműve


A tanító, José Veiga emlékműve

Lassan elindultunk vissza a parkolóba, majd a Bom Jesus do Monte felé vettük az irányt.






Bragaban nagyon híres még a Sé katedrális, melybe sajnos mi nem botlottunk bele rövid városnézésünk során.



Bom Jesus do Monte

Braga belvárosából a táblákat követve könnyen megtalálhatjuk a Bom Jesus do Monte-t, mely a várostól 6 kilométerre az Espinho dombtetőn magasodik. A domb tetején van egy parkoló, ahol a lépcsők megmászása nélkül feljuthatunk a templomhoz. A katolikus zarándokhelyként is ismert templomhoz egy világhírű barokk lépcsősor vezet fel, melyet akkor is érdemes megmásznunk, ha a fenti részen parkolunk. A legelszántabb zarándokok állítólag térden csúszva másszák meg a lenyűgöző “alkotást”. A barokk lépcsősor több évtizedes készítése során az építészeti stílusok is változtak, így a klasszicista stílusú templomot magasan túlszárnyalja ez a csodálatos lépcsősor.

Lépcsőzés és autózás helyett Portugália legrégebbi (1882), Európában egyedülálló módon vízzel működtetett siklójával is feljuthatunk a templomhoz. Portugália első, igazán patinás siklója az 1880-as években épült, és érdekessége, hogy vízzel működik.

Mi autóval mentünk fel a hegy tetejére és ott parkoltunk. Először megnéztük a templomot, a szobrokat és a csodálatos parkot, majd le- ás felmentünk a lépcsőkön.







A park szélén magasodik Szent Longinus lovasszobra, mintha innen figyelné a várost. Ő volt az egyik katona, aki jelen volt Jézus keresztre feszítésénél és aki később megtért. A népi hagyományokban a szentet azért tisztelik, mert segít az elveszett tárgyak megtalálásában. Ez az egyetlen szobor Portugáliában, ami kőből készült.

Szent Longinus szobra



A templom előtt szobrok találhatók, melyek mind a Jézus perében részt vevő, valamint a passióban szerepet játszó személyek szobrai, mindegyik talapzaton egy-egy latin mondattal, mely a perben  és a passióban kapcsolatos szerepükre utal.

Pilatus és Annas szobra

Jézus pere az a bírói eljárás volt Jeruzsálemben, melynek során a 30. év húsvétja előtti napon a főtanács és a római helytartó kereszthalálra ítélte őt. A rövid történet, mely után megértjük miért is ezek a szobrok állnak ott:

Jézust először Annáshoz vitték, aki a hivatalban lévő Kaifás apósa volt. Az előzetes kihallgatás nagypéntek hajnalban, 2 bíróságon kezdődött: a főtanács, ill. Pilátus előtt. A rövid kihallgatás után a megkötözött Jézust Annás elvezettette a tényleges főpaphoz, Kaifáshoz. Úgy tűnt, a per elindításához elegendő bizonyíték van a vádlók kezében, de az kétséges volt, hogy szabályos per keretében sikerül-e olyan vádpontot bizonyítani, melynek alapján halálos ítéletet lehet hozni.

Annas szobra - "Annas elküldte őt Kaifás főpaphoz."

Jézus a főtanács előtt. A Misna szerint hamis próféta fölött csak a főtanács ítélkezhetett. A főtanács tagjai ezért a késő éjszakai óra ellenére is egybegyűltek Kaifásnál, ami nem hivatali épületben, a templomhegyen ült össze, hanem a főpap, Kaifás házában. A zsidó büntetőtörvény szerint „aki isteni dicsőséget tulajdonít magának, az istenkáromló; halállal kell bűnhődnie”. Átadták tehát a foglyot a bírósági őrségnek, hogy őrizzék reggelig. „Mihelyt megvirradt, összegyűltek a nép vénei, a főpapok és az írástudók, és tanácsuk elé állították Jézust”. Jézust Kaifás palotájából átvitték a főtanács hivatali épületébe. A zsidó büntetőjog szerint Jézust ezután meg kellett volna kövezniük, és holttestét kellett volna fölakasztani egy fára. A politikai helyzet azonban mást követelt: a pert át kellett adniuk Pilátusnak.

Pilatus szobra

A politikai per Pilátus előtt. Pilátus kezdettől fogva ellenezte a zsidók tervét, ártatlannak tartotta és nyilvánította Jézust, s többször is megkísérelte szabadon engedni. Mielőtt Jézust a színe elé állították, fogalma sem volt a történtekről. Pilátus elküldte Jézust Heródeshez.

Kaifás előtt két lehetőség állt: megkísérli, hogy a helytartóval, Pilátussal Jézust mint istenkáromlót végezteti ki, azaz elfogadtatja vele a saját vallási törvényeik szerint hozott halálos ítéletet; ill. egészen új megindoklással, az előző ítélettől függetlenül ítélteti Őt halálra. Kaifás az utóbbi megoldást választotta: Jézust, aki Isten országát hirdette a népnek, mint a népet a rómaiak ellen lázítót vitte Pilátus elé. Pilátus viszont, aki mindenképp ki akart bújni a felelősség alól megvetéssel utasította vissza az ítélet kimondásának felelősségét: „Vegyétek át ti őt, és törvényetek szerint ítéljétek meg!” Kaifás válasza: „Nekünk senkit sem szabad megölnünk!” Pilátus úgy találta, hogy ez a zsidó ács, aki az igazság királyságáról beszél, az ő római urának, a császárnak legjámborabb alattvalója. Ezért így foglalta össze kihallgatásának eredményét: „Én nem találom semmiben bűnösnek!” Úgy határozott, hogy szabadon engedi a názáreti ácsot, de célját rossz utakon próbálta elérni. Három kísérletet tett arra, hogy a vádlottat kiszabadítsa vádlói karmai közül.

Pilatus szobra - "Átadta őt a keresztre feszítéshez, leírva az héberül, görögül és latinul"


Jézus Heródes Antipász előtt. Pilatus Jézust átadta Heródesnek. Heródes szerette volna látni, mert sokat hallott felőle, és remélte, hogy valami csodát tesz a jelenlétében, ám Jázus csodái sohasem szolgáltak ilyen célokat. Heródes bosszúból kigúnyolta, bolondkirálynak öltöztette Jézust, majd visszaküldte Pilátushoz. Jézust tehát visszavezették Pilátushoz, negyedszer vonszolva végig Őt Jeruzsálem utcáin. 

Herodes szobra, a jól ismert Nagy Herodes fia

Herodes szobra - "Megvetéssel és gúnyal kezelte őt, bolondruhába öltöztette, Pilátushoz küldte"

Kaifás szobra - "Megszaggatta ruháit, mondván: Istenkáromló!"

Kajafás ruháit megszaggatva akarta szimbolikusan kinyilvánítani, hogy Jézusnak meg kell halnia. 

Pilátus másik próbálkozása Jézus fölmentésére a húsvéti amnesztia lehetőségének kihasználása volt. Pilátus fölkínálta, hogy a letartóztatott Názáreti Jézust amnesztiában részesítve odaajándékozza a főtanácsnak. De Pilátus határozott kísérlete Jézus fölmentésére épp ellenkezőjére fordult.

Pilátus utolsó kísérletként Jézus fölmentésére részben szánalmat akart kelteni a népben iránta, részben arra számított, hogy Jézus megostorozásával kielégítheti a mesterségesen felkorbácsolt indulatokat. Maga is végignézte az ostorozást, a kigúnyolást és a tövissel koronázást. Pilátus még mindig fel akarta menteni a Názáretit, de végül megadta magát a nép akaratának. Az ítélet meghozatala után Pilátus a halálos ítélet kimondása után római létére csakis a zsidóknál szokásos módon „vizet hozatott és tüntetően kezet mosott a nép szeme láttára e szavakkal: Ennek az igaz embernek vére ontásában én ártatlan vagyok!”, képletes cselekedetével erre a mondatra reagált. A názáreti Jézus pere történetileg nézve Pilátus ítéletével és a sír lepecsételésével a főpapok részéről véget ért.

Arimathiai József Jézus belső köreihez tartozó tanítvány volt, ő maga is várta Isten királyságának eljövetelét. Bátran elment Pilátushoz, és elkérte tőle Jézus testét. József a keresztre feszítés után egy kehelyben fogta fel Jézus vérét. Ez a kehely, melyből Jézus megkínálta tanítványait az Utolsó Vacsorán, a Szent Grál.

Arimathiai József szobra - "Pilátushoz ment, Jézus testét kérte."

Pilátus csodálkozott, hogy Jézus ilyen hamar meghalt. Ezért magához hívatta a századost /centurio/, és megkérdezte tőle, meghalt-e már. Miután meghallgatta a százados jelentését, átadta a testet Józsefnek.

Százados

"A százados megerősítését hallván átadta a testet Józsefnek"

"Pilatus elrendelte, hogy testét adják neki"

Pilatus szobra

Nikodémosz tekintélyes jeruzsálemi farizeus, a főtanács tagja. Rokonszenvvel figyelte Jézus működését, s titkon, éjszaka kereste fel, hogy tanítása felől kérdezze. Bár ez alkalommal kissé szkeptikusnak mutatkozott, és később sem vallotta meg őt nyíltan, egy alkalommal a tanács előtt védelmébe vette, majd halála után Józsefnek segédkezett a sírba tételnél, s százfontnyi áloé-mirha keveréket hozott kenetnek.

Nikodémosz szobra - "Százfontnyi áloé-mirha keveréket hozott kenetnek."

Nikodémosz szobra

A templomot egy régi helyébe építették, mivel az túl kicsinek bizonyult, ráadásul a falak nem igazán tudták megtartani a boltozatot. A jelenlegi szentély, a nagy brágai építész, Carlos Amarante munkája, mely a portugál neoklasszicista stílus egyik első épülete. 1811-re készült el, de a megszentelése, csak évekkel később történt meg.

A templom


A templom bejárata

A bejárat mellet két oldalt 1-1 szobor található, Jeremiás és Ézsaiás próféta alakja.

Jeremiás próféta

Ézsaiás próféta


Az ajtó felett található erkélyen a 4 apostol, Szent Máté, Szent Márk, Szent Lukács és Szent János szobra látható könnyvel a kezükben, a lábuknál pedig a szimbólumaik találhatók. „Máté jelképe az ember (vagy férfialakú angyal), mert evangéliumát Jézus emberi származással, nemzetségtáblájával kezdi; Márké az oroszlán, a puszta jelképe, mert evangéliuma elején Keresztelő János prédikálását írja le; Lukácsé az áldozati tulok, mert evangéliuma Zakariás áldozatával kezdődik; Jánosé a sas, mert evangéliuma elején mintegy sasszárnyakon emelkedik fel Krisztus isteni eredetének titkához.”







A Casa de Estampas /Lenyomatok háza/ a templom mellett található, amiben egy ajándékbolt működik.

Casa de Estampas


Ha a templomtól tovább sétálunk a parkoló irányában, egy gyünyürű mesterséges barlangot láthatunk, mely igazi menedéket nyújt a forró napsugarak valamint az eső elől. A 20. század elején építették durva felületű kövekből. Előtte egy kis tó található kör alakban, mely nagyon érdekes látványt nyújt, amikor rásüt a nap: mintha egy vulkán lávafolyama lenne. A barlang tetején egy nyolcszögletű pavilon található, ahová csigalépcső vezet fel.

Mesterséges barlang



A feltámadás kápolnája

Park Hotel

Tovább sétálva az Evangelisták udvarára érkeztünk. Itt kápolnákat és vízköpőket láthatunk, a tér közepén egy szökőkúttal, melyek a 18. században épültek.

Evangelisták udvara


Szent Márk volt a második evangelista idprendi sorrendben. Bal kezében könyvet tart, az evangéliumot. Mellette egy oroszlán található, mely az evangelista szimbóluma volt, mint a hatalom, bölcsesség és igazségosság kifejezője. A szökőkúton egy latin felirat található: "Ahogyan azt Ésaiás próféta írta. Hang, ami a sivatagban kiált." Lent egy oroszlánfejű vízköpő áll, aminek a száján víz folyik kifelé.

Szent Márk apostol szökőkútja

A Mennybe menetel kápolnája

Krisztus megjelenésének kápolnája

A tér közepén áll egy festői szükőkút, a Könnyek forrása /Chafariz das Lágrimas/.

Könnyek forrása

Könnyek forrása

Szent Lukács apostol az evangéliummal a kezében áll a szökőkútja tetején, mellette pedig egy bika ül.  A vízköpőt is egy bika feje formálja. Fölötte a felirat: "Herodes, Judea királyának idején volt egy pap, akit Zakariásnak hívtak."

Szent Lukács apostol




Szen János apostol kezében szintén az evangéliumot tartja. A latin felirat a szökőkúton azt jelenti: "Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige." A felirat alatt egy sas feje vízköpőt formál.

Szent János apostol szökőkútja

Szent János apostol szobra

Szent Mété szökőkútja egy angyallal ábrázolja az evangelistát, miközben ő egy könyvet olvas, valószínűleg az evangéliumot. Középtájt egy felirat áll: "Jézus Krisztus származásának könyve, Dávid fia, Ábrahám fia".

Szent Máté evangelista szökőkútja

Szent Máté szobra

Szent Máté szimbóluma az angyal volt, ezért a kút készítője egy angyalfejet formázott meg vízköpő formájában. Az angyalok a közvetítők Isten és a világ között, az Úr igéjének hírnökei, éppúgy, mint az apostolok, akik Krisztus történetét megírták.


Ezután visszamentünk a lépcső tetejéhez és elindultunk lefelé. Először a lépcső tetején fotóztunk, majd miután leértünk az aljára, alulról felfelé fogom bemutatni a lépcsőkön található alakokat.



A bazilika előtt éllő teret /ez a lépcsősor legfelső és egyben utolsó pihenője/ Pelikán-folyosónak /Largo do Pelicano/ nevezik. Régebben Mózes Területének hívták, mert itt állt Mózes szobra, viszont azt áthelyezték, most a közelben lévő tó előtt található a tóra nézó pozícióban. A Pelikán-folyosó név a szökőkútból ered, mivel a tetején egy pelikán található, mely feltépi a mellkasát, hogy saját húsából táplálja a gyermekét. Ennek szimbolikus jelentése van. A sebből nagy mennyiségű víz folyik 3 kör alakú tálcára és a kút alján gyűlik össze.

Pelikán-folyosó

Pelikán-folyosó

Pelikán-kút

Bármennyire is fárasztónak tűnik az 581 lépcsőfok megmászása mindenképp érdemes le- és felmenni, hogy minden részletét jól megfigyelhessük, a lépcsőfordulók egyedi kápolnáit, a faragott terrakottafigurákat vagy az allegorikus jelentéssel bíró szökőkutakat. A kálváriához hasonló lépcsősort 1722-ben a bragai érsek tervezte, de csak 1811-ben fejezték be az építését.

A templom jóval korábban készült el, mint a lépcsősor. Míg a templom klasszicista stílusban épült, a lépcsősorra a barokk jellemző.



A fehérre meszelt cikk-cakkos lépcsősor alsó fordulóiban a keresztút stációi elevenednek meg, majd az Öt Érzéket megjelenítő fali szökőkutakon át a három erényhez (Hit, Remény, Szeretet) jutunk el, szimbolizálva a hívők spirituális utazását a templom felé.

Íme ilyen látvány tárul elénk a lépcső aljáról felnézve, mely a képeslapokon is gyakran megjelenik:


Az Öt érzék lépcsője /Escadório dos Cinco Sentidos/ 15 szoborral és 6 szökűkúttal van díszítve. Az első az 5 szent sebet, a többi az 5 érzéket ábrázolja. Minden lépcsőfokon egy szökőkút található, mindegyiken 1-1 szobor, valamint 1-1 két oldalt. A szökőkutakből a megtestesített érzékeknek megfelelően áramlik a víz, a szobrok szintén kapcsolódnak a forráshoz.

A Fonte das Cinco Chagas /Az 5 szent seb kútja/ Diogo Soares szobrászmester alkotása. Ez a bevezetője az 5 érzéknek. Egy pajzsból, címer formájában öt apró nyílás keletkezik, amely megfelel Krisztus testének öt sebével. Ezekből az öt nyílásból víz folyik egy tálba vagy gránit kehelybe, két lépésben. A dombornyomott alkotás Krisztus Passiójában szereplő tárgyakat, a kínzatás eszközeit ábrázolják: korbács, töviskorona, létra, vödör, háromszög, kalapács, lándzsa, kötél, nádpálcára tűzött szivacs, játékkocka, a tetején egy kereszttel.

Az 5 szent seb kútja

Az 5 szent seb kútja

Visszanézve lefelé...


Balra, talárban Mózes alakja látható. A fejéből két fénysugár tör elő, a jobb kezében pedig egy rudat tart, melyre kígyó tekeredett. A rúd, amellyel kivezette a zsidókat Egyiptomból az ígért földjére. Mind a rúd, mind a kígyó hiányzik a szoborról.

Mózes második könyve alapján az egyiptomi fáraó rabszolgasorba taszította az ott élő zsidókat, és megparancsolta, hogy minden fiúgyermeket öljenek meg, mert túlzottan elszaporodnak és ellenük fordulhatnak. Mózes anyja, Jokhebed egy kosárban a Nílus hullámaira bízta az újszülött gyermeket, a fáraó leánya pedig fürdéskor megtalálta és sajátjaként nevelte fel. Mózes felnőve egy zsidó munkás védelmében megölt egy egyiptomi munkafelügyelőt, amely eset aztán kitudódott. Ezért a büntetés elől elmenekült a sivatagba, ahol nomád pásztorként élt. Ekkor jelent meg neki égő, de el nem hamvadó csipkebokor képében „JHVH” („vagyok, aki vagyok”) – Isten, ki utasításokkal látta el.

Mózes szobra

Jobbra Jeremiás, az egyik legnagyobb próféta szobra látható. I.e. 650 körül született, és a napot képviseli. Jobb kezében egy rudat tartott szemekkel, mely az éberségét szimbolizálja. Sajnos ez már hiányzik a szoborról.

Jeremiás szobra


A következő lépcsőfokok kútjai az 5 érzékre utalnak, mindegyikük Ószövetségi alakokat ábrázoló szobrokkal és latin feliratokkal.

A Fonte da Visão /A látás kútja/ a látás szervét veszi célba, egy alakkal, melynek a szeméből árad a víz kifelé. A bal kezében egy szemüveget tart, a feje fölött három sas /a madarak királya és a napfény jelképe/. A látás érzékszervét a sason keresztül reprezentálja a művész.

A látás kútja

A kút fölött lévő alakot "Vir Prudens" felirattal azonosítják és alatta az idézet: "Ahogy az álomban, láss és virrassz".


Az Esposa dos Cantares /A dalok felesége/ nevű szobor egy női alakot ábrázol, fejét tollakkal díszítve és egy lanton játszik.

Alatta a felirat: “SONET VOX TUA IN AURIBUS MEIS" melynek jelentése: "Hangod zene füleimnek." Ez úgy tűnik, hogy az egyházra vonatkozik, figyelembe véve a benne rejlő szépséget, lágyságot és harmóniát.

A dalok felesége

Másik oldalt Dávid Király szobra áll, diadémmel a fején, göndör hajjal, köpenyét bal kezében összefogva, egy hárfán játszik. A felirat: "AUDITUI MEO DABIS GAUDIUM ET LAETITIAM", jelentése: "Hangom élvezetet és örömöt ad."

Dávid zsidó király volt, aki Góliát legyőzésével s más haditetteivel nagy népszerűségre tett szert. Mint Jézus családfájának kitüntetett alakját és a zsoltárok feltételezett szerzőjét az ókortól kezdve, de főleg a középkorban kiemelkedő hely illette meg Dávidot az egyházművészetben: miniatúrákon, katedrálisok szoborgalériáin, domborművein, üvegablakain. Koronás, palástos királynak mutatták leginkább, aki elrévült arccal pengeti hárfáját az Úr dicsőségére.

Dávid szobra

A Fonte da Audição /A hallás kútja/ központi témája egy emberi alak, melynek füléből víz csorog. Alatta 3 bikafej található. A tetején egy fiatal férfi játszik citerán, Idithun. A férfi Orfeuszt képviseli, később változtatták Idithunra. A legenda szerint zenéjével lecsillapította a vadállatokat, táncra indította a sziklákat, megállította a folyókat. Héthúrú líráján állítólag olyan harmóniákat volt képes megszólaltatni, amelyek megindították az alvilág őreit is. Értette a természet nyelvét, tudott beszélni az állatokkal.

A bikafejeknek szimbolikus jelentésük van, felidézi a felülmúlhatatlan erőt.

A hallás kútja



Sunamites /A súnemi asszony/ alakja egy pálmafát ölel, alatta az alábbi felirat szerepel: "STATURA TUA ASSIMILATA EST PALMAE… ET ODOR ORIS TUI SICUT MALORUM", lefordítva "Termeted hasonlít egy pálmafához... és szád illata olyan, mint az almáé." /A sunamitizmus neve onnan ered, hogy Dávid a lehelletével győzte le Sunemet./

Ez az egyház tisztaságát, a szeretetet a férj iránt, valamint Krisztus szeretetét szimbolizálja.

A súnemi asszony szobra

Noé a hit és a remény szimbóluma, aki oltárt épített, fogta az állatokat, madarakat és égő áldozatokat ajánlott az oltáron. Papi ruhába öltözve látható, és egy bárányt tart a kezében. A felirat: "ODORATUS EST DOMINUS ODOREM SUAVITATIS", jelentése: "Az úr érezte a kellemes illatot."

Noé szobra

A Fonte do Olfato /A szaglás kútja/ egy olyan alakot ábrázol, aminek az orrán folyik a víz kifelé. Alatta két agár látható. A szaglást a két kutyával szimbolizálják, hiszen nincs olyan kutya, melynek nem a szaglás a legtisztább érzéke.

A szökőkút tetején egy férfi áll, bal kezében köpenyét, jobb kezében virágot tart. Az alak a Vir Sapiens nevet kapta. A felirat: "FLORETE FLORES QUASI LILLIUM ET DATE ODOREM", azaz "Adj olyan virágot, mint a liliom és élvezd édes illatát."

A szaglás kútja

Esdrás Kr. e. 5. század - Kr. e. 4. század idején élt héber pap és történetíró, a zsidók babiloni fogságból való hazatérése idején és után. I. Artaxerxész perzsa király engedélyével tért haza a száműzetésből a zsidók második csoportjával, 80 évvel az első csoport után, Kr. e. 460 körül. A király Esdrást tette felelőssé a nép oktatásáért, és kimondta, hogy főbenjáró bűnt követ el az aki nem cselekszi a király és Jahve törvényét. További feladata volt, hogy vallási reformot hajtson végre. Magyarázta a nép előtt Mózes törvényét. Azokat a zsidókat, akik idegen, pogány nőket vettek feleségül, kényszerítette, hogy bocsássák el őket. Nehémiás munkatársa volt a hit és az istentisztelet megújításában.

A szobor bal kezében kelyhet, jobb kezében cipót tart papi ruhába öltözve. Ez felidézi az Úr házának építését és az utolsó vacsorát, amikor Krisztus felajánlotta testét és vérét bor és kenyér formájában.

A felirat: "PANEM ET NON DERELINQUAS NOS SICUT PASTOR IN MEDIO LUPORUM", azaz "Adj kenyeret és ne hagyj minket cserben, mint pásztort a farkasok között."

Esdrás /középen/ szobra

Jonatán jobb kezében lépes mézet tart. A felirat a szobor alatt: “GUSTANS GUSTAVI IN SUMITATE VIRGAE; / ET ECCE MORIOR", melynek jelentése: "Csak egy kis mézet kóstoltam a botom hegyével, melyet kezemben tartok. Kész vagyok meghalni."

Jonatán Saul király fia volt. A mikmászi csatában a fegyverhordozójával megsemmisítette az ellenség előőrsét, nagy riadalmat keltve, és ez eldöntötte az ütközetet az izraeliek javára. Apja mégis ki akarta végeztetni, mert a parancsról nem tudva, megszegte a böjtöt, amit a vezér aznapra előírt seregének; a katonák azonban nem engedték, hogy bántódása essék. Utóbb Jonatán újfent ellentétbe került apjával, mert ismételten védelmébe vette vele szemben Dávidot, akihez erős barátság fűzte. A filiszteusok elleni harcban, Gilboa hegyén esett el apjával és két fivérével együtt; halálát Dávid siratóénekkel gyászolta meg.

Jonatán szobra

A Fonte do Paladar /Az ízlelés kútja/ egy olyan alakot ábrázol, akinek a száján ömlik ki a víz. Bal kezében egy almát tart, kétoldalt két majom látható. Az íz érzékszerve a majmok által van szimbolizálva. Az íz a különféle érzelmek fúziója. Ha érezzük valaminek az ízét, az agy nemcsak az íz ingerét értelmezi, hanem a szagló, a termikus és tapintási érzeteket is.

A felső szobor egyiptomi Józsefet ábrázolja, bal kezében gyümölcsöstálat, jobb kezében kelyhet tart, utalva a termékenységi áldásra.

Az ízlelés kútja


A déli oldalon Izsák, egy vak öregember szobra következik. A történet szerint Isten Izsákot Ábrahám egyetlen gyermekének nevezte, de Ábrahámnak rajta kívül volt még Izmáel és hat további gyermeke. Mikor már Sára túl volt a gyermekvárást lehetővé tevő koron, Isten azt mondta Ábrahámnak és Sárának, hogy még mindig lehet gyermekük. Ezen Sára egyedüllétében nevetett. Mikor Izsák megszületett, Ábrahám már 100 éves volt. Izsák Sára első és egyetlen gyermeke volt, de Ábrahámnak már volt egy fia, Izmael, akit 13 évvel korábban Sára szolgálólánya, Hágár hozta a világra. Mikor Izsákot már nem kellett szoptatni, Sára látta, hogy Izsák Ismáelt utánozza. Felszólította férjét, Ábrahámot, hogy Hágárt és Izmaelt száműzze a háztól, s így Izsák lesz Ábrahám egyetlen örököse. Ábrahám hezitált, de Isten parancsára teljesítette felesége kérését.

Később Isten úgy tette próbára Ábrahámot, hogy megparancsolta neki, áldozza fel a fiát. Ábrahám engedelmeskedett, és Izsákot felvitte a Moriah hegyre.. Izsák szó nélkül engedte apjának, hogy megkötözze és áldozatként az oltárra fektesse. Ábrahám megfogta a kést, felemelte, hogy megölje fiát, és az utolsó pillanatban az Úr megakadályozta, hogy ezt tegye. Izsák helyett Ábrahám egy a közeli bozótosban futó kost áldozott fel.

Izsák megöregedett és megvakult. Magához hívatta fiát, Ézsaut, és megkérte, hogy az áldásáért szerezzen neki őzhúst. Miközben Ézsau vadászott, Jákob vak apja előtt megtévesztő módon Ézsaunak adta ki magát, s így megkapta apja áldását. Ennek következtében Jákob lett Izsák első örököse, így Ézsaunak már csak rosszabb hely maradt a rangsorban. Izsák Jákobot Mezopotámiába küldte, hogy szerezzen magának feleséget. Miután ott Lábánnál húsz évet dolgozott, hazatért, és Ézsauval együtt apjukat ott temették el, ahol ő 180 éves korában meghalt.

Izsák szobra

Ellenkező oldalon találjuk Ésaiást, aki talár ruhát visel, jobb kezével a köpenyét fogja össze és egy izzó parázst tart, mellyel egy angyal álmában megérintette. A képen olvasható: "TETIGIT OS MEUM", lefordítva "megérintette a száját".

Ézsaiás szobra

A Fonte do Tato /A tapintás forrása/ szökőkútján egy olyan alak látható, mely kancsóból vizet önt. A tapintás érzékét a pók testesíti meg. A pók a napot szimbolizálja, mert a hálójának szálai az égitest által kibocsátott sugarakhoz hasonlítanak. A hálójának szálai azon szálakkal vannak azonosítva, amelyek Istenhez kötik a férfiakat.

A szökőkút tetején Salamon király látható, királyi palásttal a hátán, jobb kezében jogarat tartva.

A tapintás forrása

A pók szimbóluma a kút alján

Az Érzékek lépcsője után a teológiai erények következnek, annak érdekében, hogy megadja a szükséges előkészületeket, ahhoz hogy eljuthassunk a hit, remény és szeretet szimbólumaihoz. A Escadório das Virtudes /Az erények lépcsője/ tervezője szintén Carlos Amarante volt, melyet klasszicista stílusban valósított meg.

Az új építészeti stílus is érzékelteti, hogy már más témával állunk szemben. Itt a rokokó-formák látványa átadja a klasszikus formákba való visszatérés által nyújtott kifinomultságot. Felépítése hasonló az Érzékek lépcsőjéhez, középen a Hit, Remény és Szeretet kútjai, mellette két oldalt szobrok.

Érzékek lépcsője


A Figuração da Confissão /A gyónás alakja/ jobbra található. Ez egy női alak, aki kezében a tíz parancsolatot tartja, és jobb kezével az első parancsolatra mutat: szeresd Istent mindenekfelett.

Alatta a felirat: "ORE AUTEM CONFESSIO FIT AD SALUTEM", a jelentése: "Kinek szája gyón, üdvösségre lel." azaz aki a szájával vallja be, hogy Jézus az Úr, és hiszi a szívében, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, megmenekül.

A gyónás

A Figuração da Docilidade /A Tanulékonyság alakja/ egy női alak, bal karját felemelve, kezében kígyót tartva. Jobb kezében egy pajzsot fog, melyen egy elefántfej látható, fölötte pedig egy homokóra köré tekeredő kígyó két tükör között. A felirat: "CORDE ENIM CREDITUR AD JUSTITIAM" /"A szív hisz, hogy elérje az igazságszolgáltatást."/ A homokóra az idő múlásának, a kígyó pedig Krisztus keresztre feszítésének szimbóluma, a tükör a misztikus univerzum, mely képes rá, hogy megragadja az isteni szót, mely a felsőbb intelligencia megnyilvánulásaként tökéletesíti a szimbólumokat.

Tehát a Tanulékonyság érzékeltetésére ezek a szimbólumok tesznek ki egyetlen üzenetet: „Krisztus, a világ támogatója (elefánt), a keresztre feszített ember (kígyó), törli a földi idő múlandóságát (homokóra) amikor a tükörbe néz (Isten Igéje), ez az egyetlen lehetséges út a magasabb stádium eléréséhez, azaz az isteni királysághoz, ahol az igazságosság uralkodik".

Tanulékonyság

A Hit forrása egy egyszerű kereszt, melyből a Krisztus kereszte feszítése során beszögelt helyeken szivárog a víz kifelé. A kereszt felett a felirat "EJUS FLUENT / AQUAE VIVAE", azaz "Élő vizek áramlása."

A kereszt, a hit szimbóluma, mint egy ajándék, és kegy, mely mindig is a Bom Jesus do Monte ikonja volt, hiszen megjelent az égen a szent hegyen, a Salado-i csata után.

A tetején a hit szobrát egy női alak ábrázolja, csipkefátyollal a fején, bal kezében kelyhet tart, jobb kezével a fülére mutat. Alatta a felirat: "FIDES… ARGUMENTUM NON APPARENTIUM… EX AUDITU: AUDITUS AUTEM PER VERBUM CHRISTI", azaz: Hit... Azon dolgok érve, melyeket nem látunk... a hit a halláson át jön: hogy meghalljuk Krisztus szavait."

A Hit forrása

Jobbra, néhány lépcsőfokkal feljebb a Figuração da Glória /A Dicsőség alakja/ látható. Egy kiengedett hajú nő, fején gyöngykoszorú, csillagmintájú köntösben, bal kezében pálmalevelet tart. A lábánál egy földgömb. Ezek az elemek utalnak a Noé bárkájának bibliai epizódjára. A pálmafa a győzelmet, a felemelkedést, a regenerációt és a halhatatlanságot jelképezi.

Az alábbi felirat olvasható: "OCULUS NON VIDIT, NEC AURIS AUDIVIT", fordítása: "a szem nem látta, sem a fül nem hallotta".

Dicsőség

A Figuração da Confidência /A Bizalom alakja/ következik. Ez a női alak egy hajót tart a kezében, karján köntösével támasztva. A hajó Noéra hajójára utal, valamint családjára és az állatokra. A bárka a vak bizalom szimbóluma, amelyet Noé letétbe helyezett Istenben, és amellyel túlélte az árvizet, ami 40 napon át büntette a földet.

Egy kicsit lejjebb olvashatjuk a feliratot: "IN SPE ERIT FORTITUDE VESTRA", vagyis "A bizalomban van az erőd".

Bizalom

Bizalom

Fonte da Esperança /A Remény kútja/ szintén Noéhoz kapcsolódik. Noé bárkája a hegy tetején az egyetemes árvízre utal, amely szinte véget vetett az emberiségnek. De a remény legyőzte a félelmet és minden megváltozott.

A szökőkút tetején a női alak a Reményt testesíti meg, összefogott hajjal, bal kezében egy horgonyt tart, jobb kezét égnek emeli. A szobor alján a "EXPECTANTES BEATAM SPEM / ET ADVENTUM GLORIAE" felirat olvasható: "áldott reményünk, a dicsőség megnyilvánulása".

A horgonyt a keménység, a szilárdság, a nyugalom és a hűség megtestesítőjének tartják, ez a tengerész utolsó mentőöve egy viharban. A horgony gyakran kapcsolódik a reményhez, mint egy támogatás az élet nehézségeiben. A galamb is kapcsolatban van a Noé bárkájával, a remény szimbólumaként. Elszabadított egy galambot, hogy lássa, a víz visszahúzódott-e a normál medrébe. A galamb először visszatért, mert nem talált szárazföldet. 7 nappal később ismét elengedte, ekkor egy olajfaággal a csőrében tért vissza. Ekkor megállapította, hogy a víz csökkent. Még várt újabb 7 napot, ekkor újra elengedte a galambot, de az nem tért vissza.

Remény kútja

A szökőkút Noé bárkáját ébrázolja egy hegy tetején, felette pedig egy felirat: ARCA IN / QUA ANIMAE / SALVAE FA/ CTAE SUNT, azaz "a bárka, melyben oly kevés embert mentettek meg."

Remény kútja

Remény kútja

Balra és felfelé a Kegyelem ábrázolása látható, melyet egy napformával koronázott diadémet viselő nő testesít meg, nyitott karokkal, vállra hulló hajjal, köpennyel a hátán, jobb kezében egy fenyő ágat tart, a halhatatlanság és az életerő szimbólumát, vagyis a papírlap tartóssága és a gyanta romlatlansága.

A nap és a fenyő kombinációja logikusan vezet a halhatatlan újjászületéshez. A felirat "CHARITAS ... BENIGNA EST", azaz "a szeretet jóindulatú".

A Kegyelem

Jobbra és felfelé haladva megtaláljuk a Béke alakját, melyet egy felfedett fejű nő képvisel, szemei és arca az ég felé néz, jobb kezében egy olajbogyót tartott, ami sajnos eltűnt róla. Az olajfa a béke univerzális szimbóluma, a Bibliában az Özönvíz elmúltát jelzi. Ez a megbékélés jelképe Isten és ember között.

A szobor alatt a bibliai kivonat: "PAX FRATRIBUS ET CHARITAS CUM FIDE", "békét a testvéreknek, valamint a hit által kísért szeretet".

A Béke

A pihenők két oldalán kápolnák állnak, összesen 10, melyben bibliai alakokat ábrázolnak. Mi csak a 2 legfelső kápolnába néztünk be, mert azt hittük, hogy azokban nincs semmi, de tévedtünk.

Szent Péter kápolna

Mária Magdolna kápolája

A Szeretet forrása /Fonte da Caridade/, melyet egy nő alakja szimbolikusan ábrázol, akinek fejét egy fejfedő fedi, két kisfiút tartva a karjában.

A felirat "TRIA HAEC: MAJOR AUTEM HORUM EST CHARITAS", melynek jelentése: "Ez a három dolog. De a leghatalmasabb ezek közül a szeretet." A felirat a három teológiai erényre, a hitre, a reményre és a szeretetre utal, ami a lépcső központi témája.

A műemlék alsó része két gyermeket ábrázol, mindkettő a mellük bal oldalára mutat, a szívre, jelezve, hogy a víz innét áramlik.

Zarándok szemmel nézve, a szeretet a szív húsán keresztül nyilvánul meg, nem pedig a kő és a gyermekek egyszerűsége révén. A Biblia szerint a szeretet a legnagyobb erény, mert nélküle semmik vagyunk. A szeretet az élet központja, normája és vége.

A Szeretet forrása




Ezután a Pelikán-folyosó következik, melyről már írtam, és így elérkezünk utunk végére, a templomhoz. Miután végigjártuk a lépcsőfokokat beültünk a Bom Jesus do Monte egyik éttermébe ebédelni, majd a Peneda-Gerês Nemzeti Park felé vettük az irányt.

Kilátás a Bom Jesus hegyéről






Peneda-Gerês Nemzeti Park

Észak-Portugália hegyvidéki részén található a Peneda-Gerês Nemzeti Park, amely az ország egyetlen nemzeti parkja. Gerês, - ahogy a park köznyelven ismert-, 1971-ben alakult abból a célból, hogy megőrizze és védje a természeti környezetet, és lehetővé tegye a természeti erőforrások fejlesztését. Egy régi római út vágja keresztül a parkot.



Cascata do Arado
/Arado vízesés/

A mai nap hátralévő részében a természeti látványosságokat vettük célba. Először az Arado vízesést kerestük fel, mely az Ermida nevű település közelében található. 

A vízeséshez vezető út Ermida falujából, erdős úton érhető el, melyet gazdag növényzet vesz körül. Menjünk egészen a kereszteződésig, a Pedra Bela-hoz vezető csomópontig. Ettől a helytől körülbelül 1,5 km-re van az Arado folyó hídja.


Amikor elérkezünk a földútra, onnan még tovább mehetünk autóval, ha szeretnénk, egészen addig, ameddig tudunk, de az út ahogy haladunk előre, egyre göröngyösebb lesz. Parkolóhely nem nagyon van, az út szélesebb részein viszont nyugodtan leparkolhatunk, mi is így tettünk. Sajnos az időjárás nem nekünk kedvezett, miután eljöttünk a Bom Jesus hegyéről elkezdett esni az eső, hol jobban, hol kevésbé, majd átállt a komótos, kirató esőzésre.






Kb. 15-20 percet sétáltunk, amíg elértük az Arado hidat, ahonnét a vízesés már nincs messze. Az erdő egyszerűen csodálatos látványt nyújtott, a növényzet nagy többségében fenyő volt. Nem győztem fotózni a szebbnél-szebb tájat magam körül, ami ráadásul még változatos is volt.








Sajnáltuk, hogy esett az eső, napsütésben, kék éggel szebb képeket lehetett volna készíteni, de így sem panaszkodhatunk.



A nemzeti park egész területén találkozhatunk időnként apró kis kutakkal, ezeknek mindnek külön nevük van. Az első ilyen, amit láttunk, a Fonte da Chá do Arado /Chá do Arado kút/ volt, csodálatos környezetben.

Fonte da Chá de Arado








Megérkeztünk az Arado hídhoz a folyó felett. Az Arado folyó a Gerês hegységben ered, melyen több vízesés is kialakult, ezek közül az egyik legnagyobb és leglátványosabb az Arado vízesés.

Az Arado híd


A folyó vize éppen csak csörgedezik, de ez nem von le semmit a táj szépségéből.

Az Arado folyó





Az Arado híd

Itt már ki van táblázva merrefelé kell mennünk a vízesés felé. Egy kiépített lépcsősoron keresztül juthatunk fel a kilátóponthoz.


A vízesés felé







A kilátóról elég jól látható a vízesés, de lehetőség van közelebb is menni hozzá, melyet a folyón keresztül lehet megtenni, szikláról sziklára mászva. Állítólag nem túl vészes feljutni és megéri, ugyanis nyáron, jó időben a kristálytiszta vize fürdésre is alkalmas. Mi az esőben megelégedtünk azzal, amit a kilátóról láttunk.

Arado vízesés



A víz három lépcsőn keresztül érkezik le a folyómederbe.






Íme egy videő a vízesésről:


A kilátó

Miután megcsodáltuk a vízesést elindultunk vissza az autó felé.














Piknikezőhely a fák alatt





A Pedra Bela kilátó messziről











Következő uticélunk a Homem vízesés volt, ahová jó 40 perc alatt értünk oda, szerpentines hegyi utakon, de legalább addigra elállt az eső. Út közben több szép táj mellett is elhaladtunk, a Ribeiro da Figueira közelében meg is tudtunk állni, úgyhogy néhány fotó erejéig ezt a vízesést is megörökítettük.



Ribeiro da Figueira

A Ribeiro da Figueira egy út melletti kisebb vízesés, melyről szinte semmi információt nem találtam, mégis érdemes megemlíteni, hogy ez is létezik, még akkor is, ha nem egy hatalmas vízesésről beszélünk, de mindenképp szép környezetben fekszik. Közvetlenül mellette nem tudtunk megállni, így néhány métert vissza kellett sétálni az úton.



Ribeiro da Figueira






Továbbhaladva Portela do Homem felé út közben néhány vadlovat is láttunk az út szélén legelészni. Sajnos a kép nem lett túl jó, hirtelen kellett előkapnom a gépet és mire rendesen fókuszáltam volna, már el is hagytuk őket.




Portela do Homem

A Portela do Homem a Spanyolország-Portugália határán fekvő hegyi hágó neve, a Gerês-hegységben. Ez a Peneda-Gerês Nemzeti Park határpontja is. 822 m tengerszint feletti magasságban helyezkedik el, egy olyan szurdokban, amely Galíciába is átnyúlik. Ezen a hágón kelt át 1384-ben Henrique de Trastâmara, aragóniai király megszálló serege. Ennél a hegyi átjárónál vannak a régi római út mérföldkövei, amelyek összekapcsolták Bracara Augustát Astorgával, és 800 m-re található innét a Homem vízesés.




Fonte da Portela

Először nem tudtuk, hogy a határnál vagyunk, majdnem át is mentünk rajta, ami csak azért lett volna baj, mert a bérelt autókra minden más országban megtett km után külön díjat számolnak fel. Mindenesetre szerencsésen leparkoltunk még a Portugál oldalon.


Sok látnivaló egyébként nincs. A régi határátkelő épületei láthatók, melyeket már rég nem használnak, valamint kicsit kuriózumnak éreztük, hogy lefotózhattuk a Spanyolország és a Galicia táblákat, valamint a spanyol oldalról a Portugália táblát melyek a határt jelzik. Gyalog persze átsétáltunk a határon, de csak néhány métert.



Spanyolország kezdete


Néhány motoros jött át éppen a spanyol oldalról, ők is megálltak kicsit itt a határnál.








Ourense tartomány kezdete







Az autót Portela do Homemben hagytuk, mi pedig visszasétáltunk a 800 méterre található vízeséshez. Végig aszfaltos úton kellett mennünk /ugyanarra amerről jöttünk/, úgyhogy nem volt túl megerőltető, csak az autókra kellett figyelnünk.






Cascata do Homem
/Homem vízesés/

A Homem vízesés vagy másnéven Portela do Homem vízesése a Homem folyón található. A vízesést a gránitszikláról lezúduló víz képezi, mely így egy csodálatos lagúnát hoz létre a folyón. A vize kristálytiszta, nyáron fürdésre kiválóan alkalmas, de legyünk óvatosak miközben a sziklákon keresztül megközelítjük! Parkolási lehetőség közvetlenül a vízesésnél nem áll rendelkezésre, el kell mennünk egészen Portela do Homem-ig, ahol leparkolhatjuk az autót, majd gyalog vissza kell sétálni. Nyári időszakokban szigoróan tilos parkolni a vízesésnél.


Cascata do Homem




A Homem vízesés nyáron rendkívüli népszerűségnek örvend. Amikor mi mentünk nem volt senki, persze fürödni sem lehetett benne, mert ahhoz hideg volt. Látvány szempontjából viszont megérte megnézni.

Lagúna a folyón





Van egy gyalogút a folyó felett, de le volt zárva. Ennek ellenére egy darabon elmentünk arra, próbáltunk onnét is fotókat készíteni róla, de a fák túlságosan takarták a kilátást.
















Vissza Portela do Homem-be


A portói szállásunkra visszafelé kocsikázva útközben még megálltunk néhány helyen. Az első ilyen megálló Gerés nevű településen volt.



Gerés

Gerés egy kicsiny falu a Peneda Gerês Nemzeti Park területén. A postahivatal melletti körforgalom közelében parkoltunk le, de csak néhány kép erejéig maradtunk.


A falut körülölelő hegyek felhőkbe burkolóztak, de nem tudtuk eldönteni, hogy természetes felhők vagy fültfelhők voltak-e, ugyanis a mai nap több erdőtüzet is láttunk miközben autóztunk. Az előző napok meleg időjárása sajnos megtette hatását...








Kicsivel arrébb, a Cávado folyó egyik szélesebb szakaszánál ismét tettünk egy megállót pár kép erejéig.

A Cávado folyó

A Cávado folyó


Praia de Alqueirão

Praia de Alqueirão-ban szintén megálltunk. Itt található Gerês vizi parkja, ahol csónakot bérelhetünk, kajakozhatunk, valamint több más vizi szórakozási lehetőséget is biztosít. A partja napozásra is kiválló, de akár meg is mártózhatunk a vizében.





Vizipark




Egy híd a folyón


A mai napba ennyi fért bele, ezúttal sem unatkoztunk.


Kapcsolódó bejegyzések:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése