2016. augusztus 11., csütörtök

Spanyolország - Andalúzia 2. rész - Málaga

2016/06/23-2016/07/02

Nyaralás Andalúziában

3. nap

Séta a városban

Előző nap vásároltunk néhány képeslapot, hogy elküldjük a családnak és az ismerősöknek, úgyhogy ma reggel elindultunk feladni őket. Az útvonal már nem volt ismeretlen, Málaga Parkja felé vettük az irányt.

A Teatro Cervantes /Cervantes színház/ a Calle Ramos Marín-on áll. Ez a Costa del Sol fővárosának legrégebbi színházi épülete és a málagai fesztivál fő székháza. 1869-ben építették Gerónimo Cuervo építész vezetésével, miután az előző színház, a Teatro del Príncipe Alfonso tűzvész áldozata lett. Az új színházat 1870-ben nyitották meg és a Teatro Cervantes nevet kapta.

Teatro Cervantes

Ismét csináltunk néhány fotót a "biznaga" árus szobráról a Városháza előtt lévő kertben.

A "biznaga" árus szobra

Először a városházánál próbálkoztunk postát keresni, mert azt hittük, hogy ott van. Bementünk, rögtön az ajtó mögött ült néhány rendőrnek tűnő figura, megkérdezték mit akarunk. Először angolul mondtam, hogy post office-t keresünk, mert hirtelen spanyolul nem jutott eszembe, hogy mondják, de azok csak néztek rám bambán, hogy "ezek meg mit akarnak?". Az elsőre lejött, hogy egy kukkot nem beszélnek angolul. Próbáltam elmagyarázni nekik spanyolul, hogy levelet szeretnénk feladni, na azt már megértették, de közölték velünk, hogy ott nincs Posta. Menjünk tovább az úton, arra van. Inkább elővettük a GPS-t és kerestünk egyet. Hát, nem volt közel, de elindultunk.

A városháza

Sétálóutca

A Postához valóban tovább kellett menni az úton, fel egészen a Buszpályaudvarig. Gyalog kb. 20-30 perc volt.

A régi postahivatal épülete

Végigmentünk a park melletti sétálóútón, majd a város másik része felé vettük az irányt.

A pálmafákkal és más mediterrán növényekkel beültetett park egészen paradicsomi hangulatot árasztott.

Az alábbi képen Hans Criastian Andersen, dán költő és meseíró szobrát láthatjuk egy padon ülve, laza testtartásban. A mű José María Córdoba szobrász alkotása, mellyel a dán királyi család bízta meg. Andersen 1862-ben járt Málagában és az ott szerzett élményeiről és tapasztalatairól könyvet is írt. Teljesen lenyűgözte Málaga szépsége, a tenger, a fények és az ott élő emberek, melyről azt írta, hogy "semelyik más spanyol városban nem éreztem magam olyan boldognak és szerencsésnek, mint Málagában". A szobor csalogat minket, hogy üljünk mellé  padra, és tisztelegjünk a műveinek.

Andersen szobra

Az egyik körforgalom közepén Manuel Domingo Larios y Larios emlékművét láthatjuk. A város egyik legfontosabb utcája róla kapta a nevét. Az emlékmű 1899-től áll itt. II. Larios márki a társaság főrészvényese volt, melyet útépítésre hoztak létre és 1 millió pezetát fektetett bele.

Az emlékmű Mariano Benlliure alkotása, bronzból készült és egy márványemelvényen helyezkedik el. A szobrot oldalról két alak veszi körbe, az egyik egy csákányt tart a kezében és a munkát képviseli, a másik egy nőt ábrázol, aki egy fiút nyújt át, az áldozatkészség ábrázolásával. A szoborcsoport az Alameda Principal és a calle Larios utcák találkozásánál látható.

Larios emlékmű

Befordultunk a Calle Larios utcára, ahol a nyári nagy melegek miatt az utca teljes hosszában egy vászon volt kifüggesztve, hogy ezzel árnyákolják a napos utcát, egy kis menedéket nyújtva  a kánikula elől.

Calle Larios

A Plaza de la Marina /Tengerész tér/ szépen kiépített terére értünk, mely Málaga egyik legfontosabb részén található, ugyanis két fontos tengely fut itt össze, az Alameda Principal és a Paseo del Parque, valamint az egyik legforgalmasabb utca, a calle Molina Larrio és innét juthatunk egyenesen Málaga kikötőjébe is. A tér közepén egy szökőkút áll. Karácsonykor a szökőkút közepébe szokták helyezni a karácsonyfát.

A Plaza de Marina szökőkútja

Jó rálátás van innét Malaga nagy kerekére, mely egy hatalmas kerékformájú kilátó, ahonnét megszemlélhetjük a város egy részét a magasból.

Málaga nagy kereke

Plaza de Marina

Plaza de Marina környéke

Szintén a téren található Málaga egyik szimbóluma /a biznaga mellett/, a Kosárhordó halász szobra, a Cenachero. Egy olyan foglalkozás volt ez, mely mára már eltűnt, a cenachero az a halász volt, aki a kosarában vitte a friss halászárut és kínálgatta az utcákon, miközben a kosarak táncoltak a kezében.

A málagai művész, Jaime Fernández Pimentel, 1964-ben tette halhatatlanná ezt a hivatást egy szobor formájában, melyet egy valóban létező halász alakjáról formázott, aki Manolo "El Petaca" névre hallgatott.  A szobor alatt egy megemlékező írás található, a málagai költő, Salvador Rueda tollából, amit a cenachero alakjáról írt:

El Cenachero

Allá van sus pescadores
con los oscuros bombachos
Columpiando los cenachos
con los brazos cimbradores.
Del pregón a los clamores
hinchan las venas del cuello:
Y en cada pescado bello
se ve una escama distinta,
en cada escama una tinta
y en cada tinta un destello.

(Salvador Rueda)

A kis versike magyarul így hangzik:

A kosárhordozó

Ott viszi a halászzsákmányait
sötét buggyos nadrágjában
himbálva a kosarakat
melyek karjain függnek.
Hol kiáltva, hol esedezve kérve
duzzadnak a nyakán az erek:
Mindegyik szép halárun
látszik egy másfajta pikkely,
mindegyik pikkelyen egy festék
és mindegyik festéken egy szikra.

Az amerikai Alabama városában található egy másolat erről a szoborról, melyet Málaga városa adományozott a testvériség jelképére, melyet a két város ápol egymással. Alabamában a szobor a Málaga tér közepén található, melyet teljes egészében a spanyol városnak szenteltek és amely nagyon közel van a Spanyol térhez, ahol néhány spanyol zászló lengedezik.

A Cenachero szobra

Plaza de Marina

Folytattuk tovább a postahivatal felé.

Szép graffiti egy falon

Átmentünk a Puente de Tetuán-on /Tetuán híd/, melynek korlátját gyönyörű piros és rózsaszín mályvabokrok díszítettek.

A Tetuán híd

Egy kínai étterem

Megérkeztünk a María Zambrano autóbusz és vasútállomásholy, mely mellett a postát is megtaláltuk. Feladtuk a képeslapokat.

Miután mindent elintéztünk, elindultunk visszafelé.

A calle Marques de Larios-on aranyszínben pompázó varázslónak öltözött élőszobor szórakoztatta a gyerekeket.

Varázsló

A "Point of  View", azaz Nézőpont c. különös alkotás Tony Cragg angol szobrász munkája, melyet 2005-ben helyeztek ki a calle Strachan y Salinas és a calle Larios kereszteződésében. A bronzból készült mű a művész első alkotása, melyet állandóra helyeztek ki Spanyolországban.

"Point of  View"

A Plaza Mayor, azaz fő tér, mai nevén Plaza de Constitución /Alkotmány tér/ a XVI. század első felében szerezte meg szinte végleges növényzetét, amint a Városi Levéltárban őrzött 1571-es terv is mutatja.

Plaza de Constitución

A Fuente de Génova /Genovai Forrás/ vagy Carlos V, azaz V. Károly Forrása jól ismert Malaga valamennyi lakosa által, akik a Plaza de la Constitución-on járnak. Ez a szökőkút, amely hosszú időn át vízzel szolgált, a tizenhatodik században épült, I. Károly király rendeletére. A vize abban az időben a Culebra és az Almendral forrásából származott.

Fuente de Génova

Málaga belvárosa

Ismét megcsodáltuk Málaga Katedrálisát amint elmentünk mellette, az épület látványával egyszerűen nem lehet betelni.

A katedrális

A sétálóutcán lovaskocsik álltak, melyek jó pénzért körbevitték a turistákat a városon.

Lovaskocsi

Szétnéztünk egy kicsit a Paseo del Parque kertjeiben, ahol a pálmafák kellemes árnyékot nyújtottak a nap elől.

Málaga Parkja

A Monumento al Comandante Benítez /Benítez parancsnok emlékműve/ szintén a Paseo del Parque kertjeiben található. A bronzból és márványból készült szobrot 1926-ban avatták fel. Az emlékmű Julio Benítez y Benítez, ismertebb nevén Comandante Benítez spanyol katona szobrát ábrázolja, aki a spanyol polgárháboróban halt meg.

Benítez parancsnok emlékműve

A Monumento al Marqués de Guadiaro /Guadiaro márki emlékműve/ Mateu Fernández de Soto munkája. 1906-ban állították Carlos Larios y Martínez de Tejada patrícius és jótevő tiszteletére, aki megkapta a Guadiaro márki címet. A szobor egy kőalapon helyezkedik el, melynek lépcsője régen forrásként szolgált. A talapzaton allegorikus motívumok láthatók a kereskedelemhez, az iparhoz és Malagához kapcsolódóan, a tetejét pedig a márki bronzszobra koronázza.

Héttérben Guadiaro márki emlékműve

A Palacio Episcopal de Málaga /Málaga Püspöki palotája/ a Plaza del Obispo-n /Püspöki tér/ áll, mely Antonio Ramos tervei alapján készült. A palota megvalósítása a szerző legfontosabb munkája és az egyik legjobb példa Málaga polgári építészetére. Az 1772-ben befejezett barokk épületben jelenleg a Szent Egyházművészeti Múzeum üzemel.

Palacio Episcopal

A tér eredete valószínűleg a muzulmán korszakra nyúlik vissza, de jelenlegi arculatát a 18. században érte el a téren található katedrális és a Püspöki palota fő homlokzatának befejezésével. A XX. század utolsó évtizedében a tér felújításra került, néhány épületet renováltak és helyettesítették Diego Clavero és Gerónimo Cuervo régi épületeit.

A téren található egy 1785-ből származó szökőkút, melynek vizét a San Telmo vízvezetékből nyerte. Szürke márványból készült, ugyanúgy, mint a Püspöki palota bejárata. A kút 2 csészéből áll és a tetejéből áramlik a víz lefelé. 1998-ban megszüntették a kutat körbevevő kis kertet, helyette egy alapot fektettek le.

A Plaza del Obispo szökőkútja

A katedrális bejárata

A katedrális kertje

Ezután megnéztük Málaga kikötőjét, amit az utóbbi időben szépen kiépítettek, hosszú sétálóutakkal, különféle üzletekkel, szabadtéri árusokkal, éttermekkel és nem csak gyerekeknek való játszó alkalmatosságokkal.

A kikötő

A városnézés után lementünk a La Malagueta tengerpartra strandolni.

Repülős reklám a strand felett

Esti sétánk alkalmával készült néhány fotó a la Malagueta strand környékéről. A tengerparti WC helyiségeket kívülről ötletes rajzokkal festették be, melyek még a sötétben is nagyon jól mutattak.

4. nap

Séta és strandolás

A mai napot lazulással töltöttük. Először lesétáltunk a vasútállomásra és megvásároltuk elővételben a jegyeket egy kis kiránduláshoz Granadába és Rondába.

Még csak pár napja voltunk a városban, de már sokadszorra haladtuk el a Calle Martires populáris és általában zsúfolt utcáján, a Parroquia de los Santos Mártires /Szent Mártírok parókiája/ mellett. A templom a 15. századig nyúlik vissza, ez a templom volt a legelsők egyike, amit az Új Malagában emeltek, bár a 18. században több módosításon ment keresztül. Két mártír Ciriano y Paula, Málaga védőszentjei tiszteletére emletek.

Parroquia de los Santos Mártires

A Parroquia de los Santos Mártires tornya

A vasátállomás közelében

A Szent Szív Templom /Iglesia del Sagrado Corazón/ a San Ignacio de Loyola téren áll. Ez egy neogótikus alkotás, melyet Fernando Guerrero Strachan építész tervei alapján építettek a jezsuiták megbízásából 1920-ban.

Iglesia del Sagrado Corazón

Falfestmények

A jegyvásárlás után megnéztük a kipakolást a Plaza de la Merced-en. Ez nem szokott minden nap itt lenni, gondolom csak vasárnaponként, mindenesetre mi most láttuk először, mióta a városban vagyunk. Volt ott minden, ékszerek, csecsebecsék, édesség, különböző kézműves dolgok, stb., de annyira semmi se nyerte el a tetszésünket, hogy vásároljunk is.

Vasárnapi vásár

Ezután a szállásunk felé vettük az irányt, felvettük a fürdőruhát, fogtuk a törölközőket és lesétáltunk a tengerpartra strandolni. Út közben az az ötletem támadt, hogy mivel én nem tudok úszni, vehetnénk valami úszógumit vagy gumimatracot. Az egyik kínai bolt, ahol rengeteg kacat volt, épp útba is esett, úgyhogy bementünk. Egy hatalmas úszógumira esett a választás, amibe bele lehet ülni és lebegni a vizen. A strandon aztán ki is próbáltuk, de túlságosan nem nyerte el a tetszésem, mert elég nehéz beleülni. Egy gumimatrac talán jobb választás lett volna.

Napozásban sem volt hiány, szerencsére nagyon szép időnk volt, viszont nem volt az a dögmeleg. Kellemes 25-27 fok. A parton az egyik fickó mohitót árult, de nem nagyon akarták venni az emberek. Megkérdeztük tőle mennyibe kerül, az meg már adta volna a kezünkbe, de az árat amit mondot kissé sokaroltuk, úgyhogy mondtuk, hogy nem kell. De az csak tukmálta. A gond csak az volt, hogy alig vittünk magunkkal pénzt, nem is volt nálunk annyi, de a faszi nem hitte el. Végül pár centet lealkudtunk belőle, mutattuk, hogy ennyi van nálunk, míg végül azt mondta, akkor odaadja ennyiért.