2022. október 3., hétfő

Montenegro - 3/1. - Tara kanyon

2022/05/23 - 2022/06/01.

Montenegro

3. nap - 1. rész

A Tara kanyon

A tegnapi stresszes nap után ma valami lazábbra vágytunk. Nem volt kedvünk nagyon korán kelni se. Mára volt tervezve a Hridsko jezero-hoz a túra, de majdnem 3 órát kellett volna odáig vezetni és utána még legalább 5 órát gyalogolni a tóhoz és vissza. Ez még nem is lett volna olyan nagy gond, ha tegnap nincs az a visszafordítás. Így ez után ehhez már semmi kedvünk sem volt, ráadásul képek alapján ez a tó eléggé hasonlít ahhoz, amelyiket tegnap végigsétáltuk, csak annyi hogy sokkal kisebb. Sokat gondolkoztunk, hogy akkor mi legyen a mai program, az is felmerült, hogy elmegyünk túrázni a Zabojsko jezero tengerszemhez, oda a szállásunktól indult volna a gyalogút, de az is nagyon messze volt és sokat kellett volna felfelé menni, így ezt is elvetettük. Végül úgy döntöttünk elmegyünk megint a tegnap septiben lefotózott Tara hídhoz és kicsit jobban szétnézünk ott. Utána meg majd kitaláljuk mit csináljunk.

Először bementünk megint a boltba venni valami reggelit, majd átmentük a Tara hídon, ott leparkoltunk és elsétáltunk a Zip Line bejáratáig, az oda vezető útról nagyon szépen rá lehetett látni a Tara kanyonra. Igazából a hidat szerettük volna látni úgy, mint a képeslapokon, ahogy átível a folyó felett, de később mikor utánanéztem, kiderült, hogy az olyan formában csak a Tarán való vadvizi evezés során látható.

A Tara folyó évszázadok óta mélyíti és vájja ki a mészkő felszínét, ezáltal létrehozva lélegzetelállító szorosokat, szakadékokat és sziklaformációkat, sőt 80-nál több barlanggal is találkozhatunk a partok mentén.  Az évszázados erózió hozta létre a 82 kilométer hosszú kanyont.

A Tara híd /Đurđevića Tara/ egészen pontosan Budečevica és Trešnjica falvak között helyezkedik el. Olyan, mintha köré egy egész falu épült volna ki, bárokkal, éttermekkel, ajándékboltokkal és itt a van két Zip Line is, ahol egy drótkötélpályán csúszhatunk át a szikla egyik oldaláról a másikra a Tara felett. Ha valaki szeretné kipróbálni, két cég közül is választhat, az egyik a Tara Zip, a másik a Red Rock Zip Line. Próbáltak beszervezni minket is, leszólítva az úton, de mondtam, hogy én semmiképp. Páromnak lett volna kedve, csak nem akarta, hogy várnom kelljen rá.

Miután szétnéztünk beültünk az egyik étterem kinti teraszára enni egy palacsintát. A terasz pont a Tara hídra nézett és nagyon hangulatos volt egy ilyen környezetben palacsintázni. Sőt, utána repetáztunk is, mert annyira jól esett és finom is volt, hogy kértünk mégegyet.

Elindultunk vissza a szállásra, de közben megálltunk a Tara kanyon kilátónál, ahonnét testközelből is megnézhettük ezt a csodálatos folyót. Valószínűleg itt is nagyobb élet szokott lenni normál esetben, legalábbis a most üresen álló árusbódékból kiindulva. Most minden zárva volt itt, ettől függetlenül elég sokan voltak.

Az egyik helyen rengeteg színes lepke volt, valamit ettek ott. Még soha nem láttam ilyen lepkéket. Próbáltam a sárgákat teljesen nyitott szárnyakkal elkapni a fényképezőgéppel, de ez nem  igazán sikerült.