2022. október 7., péntek

Montenegro - 4/2. - Mrtvica Canyon túra

2022/05/23 - 2022/06/01.

Montenegro

4. nap - 2. rész

Mrtvica kanyon túra

A kolostortól már csak 6 percet kellett utaznunk és meg is érkeztünk a Mrtvica kanyon parkolójához. Ezt a térkép "Starting point to Mrtvica canyon" néven jelöli. Az útszéli parkolóban leparkoltunk, nem volt már sok hely, eléggé tele volt. Előbb lefotóztuk a környéket és a Morača folyó feletti hidat, majd elindultunk a túrára.

Túra táv: 5 mérföld / 8 km /oda-vissza/
Minimum szükséges idő: 4 óra /oda-vissza/
Legmagasabb pont: 287 méter
Legalacsonyabb pont: 188 méter
Nehézségi fok: közepes
Parkoló koordinátái: 42.718764, 19.371040

A térkép

Közzétettem a GPX file-t, de mi nem jártuk végig a teljes kanyon-túrát, csak annyit, amennyi a fenti térképen is jelölve van.

Átmentünk a hídon, majd meredeken lefelé haladva egy újabb parkolóba érkeztünk. Ha tudjuk, hogy itt is lehet parkolni, akkor megspóroltuk volna visszafelé megmászni az emelkedőt.

A parkolóból egy kis gyaloghídon át nagyszerű kilátás nyílt arra a helyre, ahol a két folyó, a Morača és a Mrtvica találkozik.

Visszamentünk a parkolóba és megkerestük azt az ösvényt, mely a Mrtvica kanyon mellett halad. Most sokáig erdei gyalogutakon haladtunk tovább.

Az egész túra során sajnos nagyon kevés hely volt, ahonan rá lehetett látni a folyóra, pedig folyamatosan ott mentünk mellette, de a fáktól egyszerűen semmi sem látszott. Sokszor hallottuk a vízesésszerű zúgásokat, de látni nem.

A túra legszebb része a Danilov Most vagy Danilo hídja. Ezt a régi kőhídat Knjaz Danilo II Petrovic herceg építette anyja emlékére, 1858-ban.

A hídtól két út vezet, egy lefelé, a folyó felé, egy pedig felfelé. A lefelé vezető út csak egy darabig járható, a folyónál egy apró vízesésbe torkollik. Mi ide nem mentünk le, hanem felfelé folytattuk, amerre a túra útvonala vezet tovább.

A gyalogutakat egész Montenegro területén egy piros körben egy fehér pöttyel jelölik, mi azt hittük, hogy ez ennek a túrának a speciális jelölése, de nem, egyedül csak annyit jelöl, hogy gyalogút halad ott. Tehát nem jó ötlet csak ezeket a jelöléseket követni.

Átkeltünk egy kissebb patakon, majd erdei ösvényen haladtunk tovább, felfelé. Az erdő tele volt gyíkokkal, többfélét is láttunk, a legszebbek zöldes/kékes színűek voltak. Később sikerült egy ilyet is lencsevégre kapni.

Az erdőből kiértünk egy jól járható, széles földútra és egy jó darabig ezen mentünk tovább. Itt több fotóalannyal is találkoztunk, gyíkok, lepkék és egy sáska.

Valahol le kellett volna térni a földútról, de nem láttuk, hogy hol, így egy családi háznál kötöttünk ki, ami a semmi közepén volt. Épp kint volt egy nő és mutatta, hogy a ház fölött futó ösvényen tudunk tovább menni. Tulajdonképpen azon kellett volna jönnünk is, így nem kerültünk volna a magánház udvarára.

Megérkeztünk ahhoz a helyhez, ahol régen egy gyaloghíd ívelt át a folyó felett, amin át lehetett menni a másik oldalra és így egy kört tenni a folyó körül, de ezt a hidat egy vihar pár évvel ezelőtt elsodorta és megszűnt itt az átjáró. A híd maradványait láttuk egy kicsit felülről a fák mögül, de nem volt jó a rálátás. A közelben vezetett egy út lefelé, de belegondolni, hogy azon utána vissza kell mászni ebben a dög melegben, inkább nem mentünk le. Már tovább menni sem volt semmi kedvünk, folyt rólunk a víz, így itt vissza is fordultunk.

Ezen a folyón található a Kínánságok kapuja, amit sajnos nem láttunk, ehhez még valószínűleg tovább kellett volna mennünk, de fogalmunk sem volt, hogy meddig, mert a térkép nem jelölte hol van ez a hely. Ott le is lehetett volna menni a folyó partjára, képekről elnézve ez a legszebb rész, de már nem volt energiánk tovább keresni.

Visszafelé sikerült ezt a zöldes/kékes gyíkot lefotóznom, bár a képek nem sikerültek a legjobban.

A barnából rengeteg volt:

Amikor a Danilov Most hídhoz értünk, arra gondoltunk, hogy átmegyünk rajta és a másik oldalon megyünk vissza a parkolóba. Hát ez nem volt túl jó ötlet, mert így sokat kellett felfelé menni. Amúgy a híd túloldalán is van egy parkoló, tehát ha valaki csak ezt szeretné megnézni itt is parkolhat.

Elhaladtunk a Vesko kemping mellett, majd nemsokára letértünk az útról egy bal oldali ösvényre, mely visszavezetett a parkolóhoz.