2022. október 17., hétfő

Montenegro - 7/1. - Lipska barlang

2022/05/23 - 2022/06/01.

Montenegro

7. nap - 1. rész

Lipska barlang
/Lipska pećina/

Reggel felkeltünk, összepakoltuk a cuccainkat, megreggeliztünk és elmentünk megkeresni Jelenát, hogy visszaadjuk neki a kulcsot. Meg is találtuk a kis bódéjánál, megköszöntük a szállást és mindent, majd menni akartunk, de mondta, hogy várjunk egy kicsit. Ezúttal hűtőmásgnest kaptunk tőle, megmutatta melyikek közül választhatunk. És ezért sem fogadott el pénzt.

Következő 3 éjszaka Kotorban fogunk megszállni, de oda majd csak délután megyünk, közben útba ejtettünk néhány látnivalót. Először a Lipska barlangba mentünk. 10-kor nyitnak, mi kicsivel korábban érkeztünk, a parkolóban alig állt autó. A jegyiroda viszont nyitva volt már, megvettük a jegyeket, ami 12,90 euróba került/fő. Kétféle túra közül lehet választani, egyik a gyalogutakon haladó túra, másik pedig az extrémebb kúszós, mászós. Mi az előbbit választottuk.

A parkoló

Maga a barlang nem itt van, kisvonattal fognak odaszállítani minket. Ezért külön már nem kellett fizetni, ez benne volt a jegyárban. A vonat 10 órakor indult, addig még volt egy kis idő, úgyhogy körbefotóztuk a tájat.

10 órakor el is indultunk. Szerencsére nem voltunk túl sokan. Út közben is csináltam pár fotót a tájról. Kb. 10-15 percet utaztunk, amíg megérkeztünk a barlang bejáratához.

A Lipska vagy Lipa barlang egy karsztbarlang, kb. 2,5 km-es járatokból és csatornákból álló rendszerrel. Montenegróban sok barlang található, de ez az egyetlen, amit megnyitottak a látogatók számára. A barlang egy része egy föld alatti folyót tartalmaz. Lipa falu közelében kezdődik és az Adriai tenger melletti hegyekig nyúlik. A barlang hőmérséklete állandóan 8 és 12 fok között ingadozik. Vezetett túra keretében lehet végigjárni, az idegenvezetőnk angolul beszélt.

A barlangot véletlenül találták meg, egy kutya beleesett egy lyukba és a keresés során megtalálták a barlang felső bejáratát. Ezt már nem használják, helyette új bejáratot nyitottak. Ezt a kutyás sztorit több barlangnál is hallottam már, szinte mindegyiket így találják meg.

A barlang feltárása már a 19. században megkezdődött. Sok kutató vizsgálta a barlangrendszert. A 20. század elején az osztrák csapatok megszállása idején a katonák kiszélesítették a barlang bejáratát, hogy ivóvízhez jussanak. A további feltárásban is szerepet játszottak.

A barlang képződményekben gazdag, rengeteg cseppkövet és sztalagmitot tartalmaz, amelyek közül sok kis helyen található. A legjelentősebb cseppkövek a spagetti, a pattogatott kukorica, a krokodil és a függönyképződmények. A legjelentősebb sztalagmitok a totem- és grálképződmények.

A pattogatott kukorica

Az egyik részen karsztvíz folyik egy kis medencébe, felette látvonyos alakzatokat alkotva.

Ezen a képen látszik, ahogy folyik a víz a cseppkövekről

A barlang leglátványosabb alakzata egy várra hasonlító cseppkőképződmény. Ez szokott a prospektusokban is megjelenni:

Nagyon szeretem a barlangokat és ez is egy gyönyörű példány. A nagy melegből jólesett kicsit hűvösebb helyen lenni. Mire kimentünk viszont esett egy rövid kis nyári zápor, de a levegőt nem hűtötte le, inkább csak mégfülledtebb lett. Visszavittek minket a kisvonattal a parkolóba és ezzel végetért mai barlangtúránk.